ZöldZóna

A fenntarthatóság kérdésén a cégek, vállalatok jövője is múlik 

Ugyan különböző motivációkból, de egyre több cég és vállalat foglalkozik a fenntarthatósággal. A szemléletformálásra azonban folyamatosan szükség van, a cégeknek pedig az alulról jövő kezdeményezésekre is nyitottnak kell lenniük a Humusz Szövetség  szerint. 

 Az 1995 óta működő, fenntarthatóságra, kevesebb hulladék termelésére ösztönző, valamint a legjobb gyakorlatokat megosztó Humusz Szövetség tapasztalatai szerint az elmúlt 5 évben a járvány miatt főleg a kis- és középvállalkozások esetében tapasztalták a fenntarthatóság háttérbe szorulását. Ennek oka elsősorban a pandémia rájuk gyakorolt anyagi hatása volt. Mára azonban némileg változott a helyzet és a szolgáltatások, termékek előállítása terén is egyre fontosabbá vált a fenntarthatóság kérdése.  

 Urbán Csilla, a szervezet elnöke szerint a fogyasztók, ügyfelek részéről is egyre nagyobb a nyomás, hogy foglalkozzanak ezzel a kérdéskörrel, de sok esetben a cégek önmaguktól is igyekeznek zöldíteni. Felhívta ugyanakkor a figyelmet arra: kontraproduktív is tud lenni, ha „muszájból” foglalkoznak a témával és különbséget kell tenni a valóban zöldítő kezdeményezések és a greenwashing, a zöldre mosás között. De mit is fejez ki ez a szó pontosan?

A greenwashing azt jelenti, hogy egy vállalkozás vagy cég félrevezetően kommunikálja magát környezetbarátként, anélkül, hogy valódi fenntartható intézkedéseket hozna.

Ezzel igyekeznek pozitívabb megítélést nyerni, miközben valójában nem tesznek érdemi lépéseket a környezet védelme érdekében. 

Utóbbi leginkább a nagyvállalatoknál látványosabb, de léteznek már jó megoldások arra, hogy hogyan lehet ezt a kérdést kezelni.Nagyon fontosnak nevezte az edukációt és a szemléletformálást, szerinte sokat kell tenni azért, hogy az emberek elhiggyék, valóban fontos témáról van szó. Adott esetben egy vállalkozás jövője múlik azon, hogy a társadalom hogyan kezeli a fenntarthatóságot. Urbán Csilla emellett azt is fontosnak tartja, hogy a munkáltatók nyitottak legyenek az alulról jövő kezdeményezésekre is.  

Ezzel nemcsak jó ügy mellé tudnak állni, de a munkavállalók elköteleződését is tudják javítani, ez egyfajta hosszútávú befektetés a jövőbe”

– mondta a Humusz Szövetség elnöke.  

 Az elmúlt időszak pozitív tapasztalatai között említette az elnök, hogy a tárgyak újrahasználatában, a hulladék csökkentésében is érezhető előrelépés, de fontosnak nevezte, hogy a vita ne arról szóljon, melyik egyszer használatos anyagot cseréljük le a másikra, hanem valódi hulladékcsökkentés menjen végbe. Ugyanakkor remek marketinglehetőség is: sok vásárló szemében ez pozitívum, illetve a versenytársaktól való megkülönböztetést is segítheti a megfelelő kommunikáció. 

Fontos tapasztalat emellett ugyanakkor, hogy a vállalkozásokat a zöld eredményeik kommunikációjában is segíteni kell, hiszen hiába vannak jó eredményeik, ha ezekről nem tudják, milyen formában érdemes tájékoztatni. 

Nagyon fontos, hogy a zöldítéssel kapcsolatban kézzel fogható, mérhető eredményekről számoljanak be, és ha lehet, számokkal támasszák alá. Emellett a közvélemény szemében pozitívabb a fogadtatása, ha egy független, civil szakértő, vagy szervezet is validálja ezeket az eredményeket. 

Tetszett a cikk?

További cikkek a témában

ZöldZóna Felmérés: mennyire zöld a magyar bankszektor?  A globális fenntarthatósági törekvések központi eleme a pénzügyi szekt...
ZöldZóna Öt tipp arra, hogyan tedd még zöldebbé vállalkozásod  ... A fenntarthatóság egyre fontosabb szerepet kap a fogyasztók döntéseibe...
ZöldZóna Környezeti fenntarthatóság: versenyelőny a zöld működés? ... Az éghajlatváltozás, a környezetvédelem és a társadalmi felelősségváll...

Legnépszerűbb

Vállalkozz okosan Üdvözlünk a Vállalkozónában, ahol vállalkozói siker útját eg... Örömmel jelentjük be, hogy az elmúlt időszakban számos fejlesztést val...
Ügyvéd, könyvelő, adószakértő Így készülj a 2024-es évre, ha ügyvéd vagy közjegyző vagy!... Az új év az ügyvédek és a közjegyzők számára mindig egy viszonylag nyu...
Egyéni szolgáltatók Vízvezeték-szerelők januárja: fagyos rendszerek, sürgős beav... Januárban a vízvezeték-szerelőket számos kihívás és feladat várhatja, ...
Egyéni szolgáltatók Éves olajcsere: érdemes digitálisan is készülni az utolsó ro... Ahogy egyre kevesebb nap van hátra 2023-ból, úgy keresi fel egyre több...
Falusi szálláshely Szállást adsz ki? Ezek a kihívások várhatnak rád januárban... Az év első hónapja nyugalmasabb időszak minden vállalkozás számára, ig...
Vállalkozz okosan Üdvözlünk a Vállalkozónában, ahol vállalkozói siker útját eg... Örömmel jelentjük be, hogy az elmúlt időszakban számos fejlesztést val...

Ezt olvastad már?

Maradj velünk, mert rengeteg érdekes tartalom és praktikus tanács vár még rád, amit könnyedén hasznosíthatsz, hogy vállalkozásod még sikeresebb legyen! 

Tudtad, mi a különbség az Y és a Z generáció pénzköltési szokásai között?
Szeretnéd tudni, mikor érdemes bővítened a válallkozásod?
Vállalkozz okosan Mire és hogyan költenek az Y és a Z-generáció tagjai?   ... A digitális technológia és annak minden velejárója jelentősen felforgatta a...
Vállalkozz okosan Mikor jött el az ideális időpont a vállalkozásod bővítésére?... A vállalkozás bővítése jelentős mérföldkő, de nagy teher is lehet minden vá...
Érdekel további tartalom! Nem kérem az ajánlást
A Vállalkozóna tartalmai a Mastercard® támogatásával jöttek létre