Ugyan különböző motivációkból, de egyre több cég és vállalat foglalkozik a fenntarthatósággal. A szemléletformálásra azonban folyamatosan szükség van, a cégeknek pedig az alulról jövő kezdeményezésekre is nyitottnak kell lenniük a Humusz Szövetség szerint.
Az 1995 óta működő, fenntarthatóságra, kevesebb hulladék termelésére ösztönző, valamint a legjobb gyakorlatokat megosztó Humusz Szövetség tapasztalatai szerint az elmúlt 5 évben a járvány miatt főleg a kis- és középvállalkozások esetében tapasztalták a fenntarthatóság háttérbe szorulását. Ennek oka elsősorban a pandémia rájuk gyakorolt anyagi hatása volt. Mára azonban némileg változott a helyzet és a szolgáltatások, termékek előállítása terén is egyre fontosabbá vált a fenntarthatóság kérdése.
Urbán Csilla, a szervezet elnöke szerint a fogyasztók, ügyfelek részéről is egyre nagyobb a nyomás, hogy foglalkozzanak ezzel a kérdéskörrel, de sok esetben a cégek önmaguktól is igyekeznek zöldíteni. Felhívta ugyanakkor a figyelmet arra: kontraproduktív is tud lenni, ha „muszájból” foglalkoznak a témával és különbséget kell tenni a valóban zöldítő kezdeményezések és a greenwashing, a zöldre mosás között. De mit is fejez ki ez a szó pontosan?
A greenwashing azt jelenti, hogy egy vállalkozás vagy cég félrevezetően kommunikálja magát környezetbarátként, anélkül, hogy valódi fenntartható intézkedéseket hozna.
Ezzel igyekeznek pozitívabb megítélést nyerni, miközben valójában nem tesznek érdemi lépéseket a környezet védelme érdekében.
Utóbbi leginkább a nagyvállalatoknál látványosabb, de léteznek már jó megoldások arra, hogy hogyan lehet ezt a kérdést kezelni.Nagyon fontosnak nevezte az edukációt és a szemléletformálást, szerinte sokat kell tenni azért, hogy az emberek elhiggyék, valóban fontos témáról van szó. Adott esetben egy vállalkozás jövője múlik azon, hogy a társadalom hogyan kezeli a fenntarthatóságot. Urbán Csilla emellett azt is fontosnak tartja, hogy a munkáltatók nyitottak legyenek az alulról jövő kezdeményezésekre is.
„Ezzel nemcsak jó ügy mellé tudnak állni, de a munkavállalók elköteleződését is tudják javítani, ez egyfajta hosszútávú befektetés a jövőbe”
– mondta a Humusz Szövetség elnöke.
Az elmúlt időszak pozitív tapasztalatai között említette az elnök, hogy a tárgyak újrahasználatában, a hulladék csökkentésében is érezhető előrelépés, de fontosnak nevezte, hogy a vita ne arról szóljon, melyik egyszer használatos anyagot cseréljük le a másikra, hanem valódi hulladékcsökkentés menjen végbe. Ugyanakkor remek marketinglehetőség is: sok vásárló szemében ez pozitívum, illetve a versenytársaktól való megkülönböztetést is segítheti a megfelelő kommunikáció.
Fontos tapasztalat emellett ugyanakkor, hogy a vállalkozásokat a zöld eredményeik kommunikációjában is segíteni kell, hiszen hiába vannak jó eredményeik, ha ezekről nem tudják, milyen formában érdemes tájékoztatni.
Nagyon fontos, hogy a zöldítéssel kapcsolatban kézzel fogható, mérhető eredményekről számoljanak be, és ha lehet, számokkal támasszák alá. Emellett a közvélemény szemében pozitívabb a fogadtatása, ha egy független, civil szakértő, vagy szervezet is validálja ezeket az eredményeket.