ZöldZóna

A fenntarthatóság kérdésén a cégek, vállalatok jövője is múlik 

Ugyan különböző motivációkból, de egyre több cég és vállalat foglalkozik a fenntarthatósággal. A szemléletformálásra azonban folyamatosan szükség van, a cégeknek…

Ugyan különböző motivációkból, de egyre több cég és vállalat foglalkozik a fenntarthatósággal. A szemléletformálásra azonban folyamatosan szükség van, a cégeknek pedig az alulról jövő kezdeményezésekre is nyitottnak kell lenniük a Humusz Szövetség  szerint. 

 Az 1995 óta működő, fenntarthatóságra, kevesebb hulladék termelésére ösztönző, valamint a legjobb gyakorlatokat megosztó Humusz Szövetség tapasztalatai szerint az elmúlt 5 évben a járvány miatt főleg a kis- és középvállalkozások esetében tapasztalták a fenntarthatóság háttérbe szorulását. Ennek oka elsősorban a pandémia rájuk gyakorolt anyagi hatása volt. Mára azonban némileg változott a helyzet és a szolgáltatások, termékek előállítása terén is egyre fontosabbá vált a fenntarthatóság kérdése.  

 Urbán Csilla, a szervezet elnöke szerint a fogyasztók, ügyfelek részéről is egyre nagyobb a nyomás, hogy foglalkozzanak ezzel a kérdéskörrel, de sok esetben a cégek önmaguktól is igyekeznek zöldíteni. Felhívta ugyanakkor a figyelmet arra: kontraproduktív is tud lenni, ha „muszájból” foglalkoznak a témával és különbséget kell tenni a valóban zöldítő kezdeményezések és a greenwashing, a zöldre mosás között. De mit is fejez ki ez a szó pontosan?

A greenwashing azt jelenti, hogy egy vállalkozás vagy cég félrevezetően kommunikálja magát környezetbarátként, anélkül, hogy valódi fenntartható intézkedéseket hozna.

Ezzel igyekeznek pozitívabb megítélést nyerni, miközben valójában nem tesznek érdemi lépéseket a környezet védelme érdekében. 

Utóbbi leginkább a nagyvállalatoknál látványosabb, de léteznek már jó megoldások arra, hogy hogyan lehet ezt a kérdést kezelni.Nagyon fontosnak nevezte az edukációt és a szemléletformálást, szerinte sokat kell tenni azért, hogy az emberek elhiggyék, valóban fontos témáról van szó. Adott esetben egy vállalkozás jövője múlik azon, hogy a társadalom hogyan kezeli a fenntarthatóságot. Urbán Csilla emellett azt is fontosnak tartja, hogy a munkáltatók nyitottak legyenek az alulról jövő kezdeményezésekre is.  

Ezzel nemcsak jó ügy mellé tudnak állni, de a munkavállalók elköteleződését is tudják javítani, ez egyfajta hosszútávú befektetés a jövőbe”

– mondta a Humusz Szövetség elnöke.  

 Az elmúlt időszak pozitív tapasztalatai között említette az elnök, hogy a tárgyak újrahasználatában, a hulladék csökkentésében is érezhető előrelépés, de fontosnak nevezte, hogy a vita ne arról szóljon, melyik egyszer használatos anyagot cseréljük le a másikra, hanem valódi hulladékcsökkentés menjen végbe. Ugyanakkor remek marketinglehetőség is: sok vásárló szemében ez pozitívum, illetve a versenytársaktól való megkülönböztetést is segítheti a megfelelő kommunikáció. 

Fontos tapasztalat emellett ugyanakkor, hogy a vállalkozásokat a zöld eredményeik kommunikációjában is segíteni kell, hiszen hiába vannak jó eredményeik, ha ezekről nem tudják, milyen formában érdemes tájékoztatni. 

Nagyon fontos, hogy a zöldítéssel kapcsolatban kézzel fogható, mérhető eredményekről számoljanak be, és ha lehet, számokkal támasszák alá. Emellett a közvélemény szemében pozitívabb a fogadtatása, ha egy független, civil szakértő, vagy szervezet is validálja ezeket az eredményeket. 

Tetszett a cikk?

További cikkek a témában

ZöldZóna Felmérés: mennyire zöld a magyar bankszektor?  A globális fenntarthatósági törekvések központi eleme a pénzügyi szekt...
ZöldZóna Öt tipp arra, hogyan tedd még zöldebbé vállalkozás... A fenntarthatóság egyre fontosabb szerepet kap a fogyasztók döntéseibe...
ZöldZóna Környezeti fenntarthatóság: versenyelőny a zöld mű... Az éghajlatváltozás, a környezetvédelem és a társadalmi felelősségváll...

Legnépszerűbb

videó ZöldZóna videó Szerelem első szempillantásra: innovatív technológ... Szigethy Anna szempilla stylist azon vállalkozók csoportját erősíti, a...
ZöldZóna Így készülj a 2024-es évre, ha ügyvéd vagy közjegy... Az új év az ügyvédek és a közjegyzők számára mindig egy viszonylag nyu...
ZöldZóna Vízvezeték-szerelők januárja: fagyos rendszerek, s... Januárban a vízvezeték-szerelőket számos kihívás és feladat várhatja, ...
ZöldZóna Éves olajcsere: érdemes digitálisan is készülni az... Ahogy egyre kevesebb nap van hátra 2023-ból, úgy keresi fel egyre több...
ZöldZóna Szállást adsz ki? Ezek a kihívások várhatnak rád j... Az év első hónapja nyugalmasabb időszak minden vállalkozás számára, ig...
ZöldZóna Üdvözlünk a Vállalkozónában, ahol vállalkozói sike... Örömmel jelentjük be, hogy az elmúlt időszakban számos fejlesztést val...
A Vállalkozóna tartalmai a Mastercard® támogatásával jöttek létre