Nem érdemes a fenntarthatóságra, mint azonnal és forintokban közvetlenül megtérülő ügyként tekinteni – vallja a siroki Halháza Vendégház vezetője, aki természetesnek gondolja, hogy ezekkel a témákkal foglalkozni kell, a mindennapok része a környezettudatosság.
A tíz éve alakult Halháza Vendégház már az első lépések megtételekor a fenntarthatóságot tartotta szem előtt, hiszen a kialakításkor újrahasznosított építési anyagot használtak, a lakberendezési tárgyak pedig szinte mind felújítottak és fából készültek.
Emellett az energiahatékonyság jegyében egyebek közt napelemmel biztosítják az energiaszükségletüket, a fűtést pedig gáz helyett fával, illetve részben a napelemmel megtermelt árammal biztosítják.
A locsoláshoz a vizet a vendégház területén lévő kútból biztosítják, tisztítószerekből pedig csak biót használnak.
A vendégház a helyi termelőkre is támaszkodik: saját étteremmel nem rendelkeznek, de reggelit és opciósan piknik kosarat készítenek a vendégeiknek, amelybe a helyi termelőktől származó alapanyagokat és feldolgozott élelmiszereket tesznek: sajtokat, szörpöket, borokat, joghurtokat, lekvárokat.
„Semmi varázslat nincs ebben, mi ebben nőttünk fel, nekünk ez természetes”
– mondja Tarjányi Patrícia, a Halháza Vendégház alapítója, vezetője. Hozzáteszi, régen is így csináltak mindent, de akkor nem fenntarthatónak hívták, hanem a mindennapoknak. Most pedig sokan azért szeretik őket, mert a gyerekkorukat idézik a berendezési tárgyak, mindenki megszerette és élvezi, hogy fával is be lehet fűteni. A 7 ezer négyzetméteres területen lévő természetes tó pedig mindenki nagy kedvence.
Az elmúlt tíz évben folyamatosan követték az új trendeket, például az elsők között telepítettek napelemeket. Ezekkel kapcsolatban Tarjányi Patrícia azt hangsúlyozta, hogy a megtérülést máshonnan érdemes várni.
„A fenntarthatósággal kapcsolatos lépések nem közvetetten jelentenek majd hasznot. Tőlünk a természetközeliséget várják el, ezért alapvetőnek tartjuk ezeket a lépéseket. A vendégeink elégedettsége pedig az ajánlásokon keresztül újabb és újabb vendégeket vonz be. Amellett, hogy ez plusz bevételt jelent, sokkal fontosabb, hogy vendégeink elégedetten távoznak tőlünk és reményeink szerint újra visszatérnek hozzánk”
– teszi hozzá.
A vendégház vezetője ezek alapján azt javasolja a kkv-knak, hogy a fenntarthatóságot ne úgy képzeljék el, hogy az forintosítható hasznot hajt. Fontos a példamutatás, és csinálják úgy, hogy természetes legyen, és ne menjen át greenwashingba, azaz zöldre festésbe.
Mi az a greenwashing?
A greenwashing egy marketingstratégia, amelyben egy vállalat környezetbarátnak tünteti fel magát vagy termékeit anélkül, hogy valódi fenntarthatósági intézkedéseket tenne. Ez a fogyasztók félrevezetésére szolgál, hogy környezettudatosabbnak tűnjön, mint amilyen valójában.
További cikkek a témában
Legnépszerűbb
Pop up
Maradj velünk, mert rengeteg érdekes tartalom vár rád! Olvastál már például arról, mi a különbség az Y és a Z generáció pénzköltési szokásai között?