Egy fiatal nő telefonál, és a homlokán tartja a bankkártyáját, valószínűleg online vásárlás közben.
Vállalkozz okosan

A magyarok többsége túlbecsüli a kiberbiztonsági ismereteit 

A Mastercard legújabb kutatása rámutatott, hogy tízből kilenc fiatal nehezen átverhetőnek tartja magát, de a nem tudják reálisan felmérni a digitális biztonsággal kapcsolatos ismereteiket. A magyarok mindössze 15%-a használ fizetős biztonsági szoftvereket.

Bár sokan tisztában vannak a kiberbűnözés különböző formáival, a gyakorlati védekezés jelentős hiányosságok vannak. A magyarok majdnem fele már vált csalás áldozatává – derült ki a Mastercard legújabb felméréséből. A portálunkhoz eljuttatott, friss, ezer fő megkérdezésével készült, reprezentatív kutatás arra fókuszált, hogy a kitöltők felismerik-e az öt leggyakoribb adathalászati módszert, amelyekre az egyre gyakoribb digitális átverések többsége épül. A felmérést a Mastercard megbízásából az AtlasRise! és a Scale készítette: a kutatók arra megállapításra jutottak, hogy a magyarok sokkal többet gondolnak a saját kiberbiztonsági felkészültségükről tudatosságukról, mint amilyen gyakorlati képességeik vannak e területen.

Kommunikáció hatása a tudatosságra infographic, amely négy statisztikai adatot mutat be a digitális tudatossággal és csalásokkal kapcsolatban. A kitöltők 58%-a rendelkezik legalább átlagos digitális ismeretekkel egy 10 kérdésből álló kvíz alapján. Az adathalászat ismertsége minden típusánál magasabb volt, 40%-nál, különösen az SMS alapú adathalászattal, amelyet a kitöltők 60%-a ismert. A válaszadók 70%-a szerint nem fordulhat elő, hogy a bank telefonon vagy e-mailben kéri a kártyaadatokat vagy az online belépési jelszót. A válaszadók 48%-a vagy családtagja, vagy saját maga vált már valamilyen digitális csalás áldozatává. Forrás: Mastercard, Vállalkozóna.

Vadászat az adathalászatra

A kutatás megállapította, hogy az adathalászat több típusa is ismert a magyar lakosság körében, különösen az adathalász SMS-ek, amelyekkel a válaszadók 60%-a találkozott.  Ennek ellenére, amikor valós és csaló üzenetek megkülönböztetése volt a kutatás feladványa, a résztvevők 33%-a nem tudta helyesen azonosítani a csalásokat. A Marketplace-en küldött valótlan üzeneteket a válaszadók közel fele nem ismerte fel egyik vizsgált korosztályból sem. A csomagküldéses csalásokat a tesztben résztvevők 60 százaléka ismerte fel, 40 százalék nem tudta megkülönböztetni a „valódi” üzenetektől.

Túlbecsült képességek

A kutatás azt is határozottan megállapította, hogy a fiatalabb korosztály, különösen a 18-29 évesek, hajlamos túlbecsülni saját kiberbiztonsági ismereteit. Míg a fiatalok 90,5%-a magabiztosnak érzi magát a digitális fenyegetésekkel szemben, a kvíz eredményei azt mutatják, hogy valójában 63%-uk digitális higiéniája nem megfelelő. Ezzel szemben a 60-65 évesek 32%-a rendelkezik átlagosnál jobb digitális ismeretekkel, de csak 37%-uk érzi magát felkészültnek. Ez arra utal, hogy a magas szintű elméleti tudás nem feltétlenül jár együtt a gyakorlati védekezési képességekkel.

Érdekes adat, hogy a válaszadók többsége (53%) inkább saját pénzintézetétől várna tanácsot kiberbiztonsági kérdésekben, de a barátok és a család is fontos szerepet játszanak a segítségnyújtásban (30%), a munkáltatójától a válaszadók 10%-a vár ilyenfajta felvilágosítást.

Az alábbi ábra a Mastercard kutatásának eredményeit szemlélteti a kiberbiztonsági tudatosságról és valós felkészültségről különböző korcsoportokban Magyarországon. Hamis magabiztosság A 18-29 éves korosztály 90,5%-a tartja magát nehezen átverhetőnek egy önbevallásos kérdés alapján. Ugyanezen korcsoport 63%-a digitálisan éretlen, és csak 12%-uk legalább digitálisan felkészült egy 10 kérdésből álló kvíz alapján. A 60-65 évesek 37%-a érzi magát kevéssé felkészültnek digitális fenyegetésekkel szemben. A 60-65 éves válaszadók 32%-a legalább digitálisan felkészült a kvíz alapján. Az ábra jól mutatja, hogy a fiatalabb korosztály túlbecsüli digitális biztonsági tudását, míg az idősebbek elméletben jobban felkészültek, de kevésbé érzik magukat annak.

 

Első a kényelem

A Mastercard kutatása azt is megállapította, hogy a felhasználói élmény és a kényelem szempontjai általában megelőzik a biztonsági intézkedéseket. Az olyan biztonsági lépések, amelyek veszélyeztethetik a felhasználói élményt, finoman szólva sem népszerűek. A kétfaktoros azonosítást a válaszadók 20%-a túl bonyolultnak és időrablónak tartja. A kitöltők 33%-a használ biometrikus azonosítást banki applikációba belépéskor.

„A válaszadók mindössze 46%-a nem vásárolna olyan weboldalról, amelynek kinézete gyanús, és csak 38%-uk vásárolna utánvéttel onnan. Ez a megállapítás és az egész kutatás rávilágít arra, hogy bár a kiberbiztonsági tudatosság növekedett, de a gyakorlati védekezési képességek még mindig jelentős fejlesztésre szorulnak. Fontos, hogy a lakosság ne csak ismerje a veszélyeket, hanem hatékonyan tudjon is védekezni ellenük. bankok, cégek és hivatalos szervek szerepe kulcsfontosságú a lakosság edukációjában és védelmében” – mondta Nemes Máté, a Mastercard biztonsági szakértője.

Hozzátette, a kutatás eredményei alapján egyértelmű, hogy további lépésekre van szükség a kiberbiztonsági tudatosság és védekezési képességek fejlesztésében, hogy a magyar lakosság biztonságban érezhesse magát a digitális világban. Felhívta a figyelmet arra, hogy az adathalászat csak eszköze a bűnözőknek: az illegálisan megszerzett adatok segítségével a felhasználói fiókokat és identitásokat lopják el, amivel jelentős kárt okoznak a magánszemélyeknek és vállalatoknak is – épp ezért fontos, hogy a felhasználók ne önként adják meg adataikat.

Tetszett a cikk?

További cikkek a témában

Vállalkozz okosan Nincs bankkártya, nincs forgalom? Hogyan válassz szolgáltató... Egy átlagos magyar vásárló 100 ezer forintból csupán 4 ezret költ el o...
Fiatal nő a monitor előtt ül és logót tervez. Vállalkozz okosan A márka, ami elad – építs arculatot okosan! Miért van az, hogy bizonyos cégek valahogy „bevésődnek” a fogyasztók a...
Webáruház rendelését kezeli egy munkatárs Vállalkozz okosan Webshopod van? Így adózz precízen e-kereskedőként! Szinte minden egyes, adóellenőrzésen átesett e-kereskedőt megbírságolt...

Legnépszerűbb

Két kézműves egy műhelyben dolgozik, egyikük telefont, másikuk laptopot használ. Vállalkozz okosan Digitalizáció és webshop: hogyan boldogulhat ezzel egy egyén... A digitalizáció mára nemcsak a nagyvállalatok kiváltsága, hanem a legk...
Egy nő jegyzetel egy noteszba, miközben laptopot és telefont használ. Ügyvéd, könyvelő, adószakértő Így készülj a 2024-es évre, ha ügyvéd vagy közjegyző vagy!... Az új év az ügyvédek és a közjegyzők számára mindig egy viszonylag nyu...
Szerelő dolgozik a konyhai mosogató alatt, szerszámosládával a padlón. Egyéni szolgáltatók Vízvezeték-szerelők januárja: fagyos rendszerek, sürgős beav... Januári kihívások és megoldások vízvezeték-szerelőknek: Miért érdemes ...
Egy autószerelő ellenőrzi a motorolaj szintjét egy autó motorházteteje alatt. Egyéni szolgáltatók Éves olajcsere: érdemes digitálisan is készülni az utolsó ro... Ahogy egyre kevesebb nap van hátra 2023-ból, úgy keresi fel egyre több...
Egy sapkás, bakancsos nő hátizsákkal szelfizik egy havas, téli erdőben. Falusi szálláshely Szállást adsz ki? Ezek a kihívások várhatnak rád januárban... Fontos teendők és lehetőségek a magánszálláshely-kiadóknak januárban A...
Egy nő fordít egy "NYITVA" táblát az üzlet ablakában, jelezve, hogy a bolt nyitva van. Vállalkozz okosan Üdvözlünk a Vállalkozónában, ahol vállalkozói siker útját eg... Örömmel jelentjük be, hogy az elmúlt időszakban számos fejlesztést val...

Ezt olvastad már?

Maradj velünk, mert rengeteg érdekes tartalom és praktikus tanács vár még rád, amit könnyedén hasznosíthatsz, hogy vállalkozásod még sikeresebb legyen! 

Minden, amit tudni szeretnél a Demján Sándor-programról, de még nem kérdezted meg
Saját, kulcsrakész vagy piactér: milyen legyen a webáruházad?
Vállalkozz okosan Minden, amit tudni szeretnél a Demján Sándor-programról, de ... Szeretnéd kisvállalkozásodat digitálisan fejleszteni és bővíteni, de nehéz ...
webáruház értékesítés Vállalkozz okosan Saját, kulcsrakész vagy piactér: milyen legyen a webáruházad... Ha már világossá vált számodra, hogy az online tér is jó üzleti lehetőséget...
Érdekel további tartalom! Nem kérem az ajánlást
A Vállalkozóna tartalmai a Mastercard® támogatásával jöttek létre