Vállalkozz okosan

A magyarok többsége túlbecsüli a kiberbiztonsági ismereteit 

A Mastercard legújabb kutatása rámutatott, hogy tízből kilenc fiatal nehezen átverhetőnek tartja magát, de a nem tudják reálisan felmérni a digitális biztonsággal kapcsolatos ismereteiket. A magyarok mindössze 15%-a használ fizetős biztonsági szoftvereket.

Bár sokan tisztában vannak a kiberbűnözés különböző formáival, a gyakorlati védekezés jelentős hiányosságok vannak. A magyarok majdnem fele már vált csalás áldozatává – derült ki a Mastercard legújabb felméréséből. A portálunkhoz eljuttatott, friss, ezer fő megkérdezésével készült, reprezentatív kutatás arra fókuszált, hogy a kitöltők felismerik-e az öt leggyakoribb adathalászati módszert, amelyekre az egyre gyakoribb digitális átverések többsége épül. A felmérést a Mastercard megbízásából az AtlasRise! és a Scale készítette: a kutatók arra megállapításra jutottak, hogy a magyarok sokkal többet gondolnak a saját kiberbiztonsági felkészültségükről tudatosságukról, mint amilyen gyakorlati képességeik vannak e területen.

Vadászat az adathalászatra

A kutatás megállapította, hogy az adathalászat több típusa is ismert a magyar lakosság körében, különösen az adathalász SMS-ek, amelyekkel a válaszadók 60%-a találkozott.  Ennek ellenére, amikor valós és csaló üzenetek megkülönböztetése volt a kutatás feladványa, a résztvevők 33%-a nem tudta helyesen azonosítani a csalásokat. A Marketplace-en küldött valótlan üzeneteket a válaszadók közel fele nem ismerte fel egyik vizsgált korosztályból sem. A csomagküldéses csalásokat a tesztben résztvevők 60 százaléka ismerte fel, 40 százalék nem tudta megkülönböztetni a „valódi” üzenetektől.

Túlbecsült képességek

A kutatás azt is határozottan megállapította, hogy a fiatalabb korosztály, különösen a 18-29 évesek, hajlamos túlbecsülni saját kiberbiztonsági ismereteit. Míg a fiatalok 90,5%-a magabiztosnak érzi magát a digitális fenyegetésekkel szemben, a kvíz eredményei azt mutatják, hogy valójában 63%-uk digitális higiéniája nem megfelelő. Ezzel szemben a 60-65 évesek 32%-a rendelkezik átlagosnál jobb digitális ismeretekkel, de csak 37%-uk érzi magát felkészültnek. Ez arra utal, hogy a magas szintű elméleti tudás nem feltétlenül jár együtt a gyakorlati védekezési képességekkel.

Érdekes adat, hogy a válaszadók többsége (53%) inkább saját pénzintézetétől várna tanácsot kiberbiztonsági kérdésekben, de a barátok és a család is fontos szerepet játszanak a segítségnyújtásban (30%), a munkáltatójától a válaszadók 10%-a vár ilyenfajta felvilágosítást.

 

Első a kényelem

A Mastercard kutatása azt is megállapította, hogy a felhasználói élmény és a kényelem szempontjai általában megelőzik a biztonsági intézkedéseket. Az olyan biztonsági lépések, amelyek veszélyeztethetik a felhasználói élményt, finoman szólva sem népszerűek. A kétfaktoros azonosítást a válaszadók 20%-a túl bonyolultnak és időrablónak tartja. A kitöltők 33%-a használ biometrikus azonosítást banki applikációba belépéskor.

„A válaszadók mindössze 46%-a nem vásárolna olyan weboldalról, amelynek kinézete gyanús, és csak 38%-uk vásárolna utánvéttel onnan. Ez a megállapítás és az egész kutatás rávilágít arra, hogy bár a kiberbiztonsági tudatosság növekedett, de a gyakorlati védekezési képességek még mindig jelentős fejlesztésre szorulnak. Fontos, hogy a lakosság ne csak ismerje a veszélyeket, hanem hatékonyan tudjon is védekezni ellenük. bankok, cégek és hivatalos szervek szerepe kulcsfontosságú a lakosság edukációjában és védelmében” – mondta Nemes Máté, a Mastercard biztonsági szakértője.

Hozzátette, a kutatás eredményei alapján egyértelmű, hogy további lépésekre van szükség a kiberbiztonsági tudatosság és védekezési képességek fejlesztésében, hogy a magyar lakosság biztonságban érezhesse magát a digitális világban. Felhívta a figyelmet arra, hogy az adathalászat csak eszköze a bűnözőknek: az illegálisan megszerzett adatok segítségével a felhasználói fiókokat és identitásokat lopják el, amivel jelentős kárt okoznak a magánszemélyeknek és vállalatoknak is – épp ezért fontos, hogy a felhasználók ne önként adják meg adataikat.

Tetszett a cikk?

További cikkek a témában

Vállalkozz okosan Így kerülheted el a kiégést vállalkozóként A vállalkozói lét a legtöbbek számára a szabadságot, kreativitást és ö...
Vállalkozz okosan Etikus ajándékozás: kapcsolatépítés profi gesztusokkal Az év vége nemcsak az ünnepekről, hanem a szakmai hálózatépítésről és ...
Vállalkozz okosan Mi a különbség az adószakértő és a könyvelő között?... Sokaknak, akik vállalkozni kezdenek, olyan szakmákkal és fogalmakkal i...

Legnépszerűbb

Vállalkozz okosan Üdvözlünk a Vállalkozónában, ahol vállalkozói siker útját eg... Örömmel jelentjük be, hogy az elmúlt időszakban számos fejlesztést val...
Ügyvéd, könyvelő, adószakértő Így készülj a 2024-es évre, ha ügyvéd vagy közjegyző vagy!... Az új év az ügyvédek és a közjegyzők számára mindig egy viszonylag nyu...
Egyéni szolgáltatók Vízvezeték-szerelők januárja: fagyos rendszerek, sürgős beav... Januárban a vízvezeték-szerelőket számos kihívás és feladat várhatja, ...
Egyéni szolgáltatók Éves olajcsere: érdemes digitálisan is készülni az utolsó ro... Ahogy egyre kevesebb nap van hátra 2023-ból, úgy keresi fel egyre több...
Falusi szálláshely Szállást adsz ki? Ezek a kihívások várhatnak rád januárban... Az év első hónapja nyugalmasabb időszak minden vállalkozás számára, ig...
Vállalkozz okosan Üdvözlünk a Vállalkozónában, ahol vállalkozói siker útját eg... Örömmel jelentjük be, hogy az elmúlt időszakban számos fejlesztést val...

Ezt olvastad már?

Maradj velünk, mert rengeteg érdekes tartalom és praktikus tanács vár még rád, amit könnyedén hasznosíthatsz, hogy vállalkozásod még sikeresebb legyen! 

Tudtad, mi a különbség az Y és a Z generáció pénzköltési szokásai között?
Szeretnéd tudni, mikor érdemes bővítened a válallkozásod?
Vállalkozz okosan Mire és hogyan költenek az Y és a Z-generáció tagjai?   ... A digitális technológia és annak minden velejárója jelentősen felforgatta a...
Vállalkozz okosan Mikor jött el az ideális időpont a vállalkozásod bővítésére?... A vállalkozás bővítése jelentős mérföldkő, de nagy teher is lehet minden vá...
Érdekel további tartalom! Nem kérem az ajánlást
A Vállalkozóna tartalmai a Mastercard® támogatásával jöttek létre