Drága, bonyolult, nem használható mindenféle pénzügyi tranzakcióra – ez csak néhány azok közül a tévhitek közül, amelyek a kártyás fizetést lehetővé tevő POS, illetve telefonos változata, a softPOS terminálok használatával kapcsolatban a vállalkozók között kering. Most válaszolunk ezekre a tévhitekre.
Csak nagy forgalom esetén
Az egyik legáltalánosabb tévhit a POS rendszerekkel kapcsolatban, hogy azokat csak a nagyobb forgalmú társaságoknak, vállalatoknak érdemes beüzemelni, a kisebb forgalom mellé elég a telefonos applikációként működő softPOS rendszer is. A POS terminálok kialakításukból fakadóan robusztusabb felépítésűek (ugyanakkor a tégla méretű eszközök mellett már könnyebb, kisebb terminálok is elérhetők) de szoftveres és hardveres tudásuk alapján bármilyen vállalkozás kiszolgálására mindkét megoldás képes. Futárok, pincérek, akik folyamatosan mozgásban vannak, jobban járnak egy hordozható készülékkel, egy kasszában álló eladónak viszont tökéletesen megfelel a fix rendszer is, amely lehet akár komplett, érintőképernyővel ellátott értékesítési terminál is. A kettő azonban nem zárja ki egymást, lehetőség van egy vállalkozáson belül mindkét rendszer használatára attól függően, hogy mely tevékenységhez melyik megoldás illik jobban.
Túl magas költségek
Ezzel szorosan összefüggő kérdésként merül fel a szolgáltatás ára, illetve a tranzakciók után fizetendő jutalék magas összege. Induló költségekben a POS és a softPOS rendszerek között van eltérés, hiszen egy softPOS rendszer esetében nincs kölcsönzési, vagy megvételi díj, ugyanakkor a szolgáltatási tarifák olyan csomagokban állnak rendelkezésre, amelyek a legkisebb vállalkozások számára is elérhetővé teszik a kártyás fizetési rendszereket. Vállalkozásod bővülésével azonban érdemes újratárgyalni a feltételeket, ezzel pedig csökkentheted az általában 0,5 és 3 százalék közötti jutalék összegét.
Előlegre biztos nem jó!
Az elfogadható tranzakció típusával és annak biztonsági szintjével kapcsolatban is több tévhit kering a közvélekedésben.
Sokan ugyanis úgy vélik, hogy a softPOS rendszer nem képes mindenféle fizetést kezelni, így előleget, kauciót, vagy visszatérítést sem.
A valóság ezzel szemben az, hogy a terminál típusától függetlenül akár teljes összegű kifizetésről, akár előlegről, akár kaucióról legyen szó, mindegyik képes azt kezelni. Sőt, visszatérítés esetén a pénzügyi műveletet is el lehet indítani a POS és softPOS terminálokon keresztül is. A fizetések biztonságát mindkét fajta terminál esetében a kommunikációra használt csatornák védettsége, az üzentek kódolása, nemzetközi sztenderdeknek megfelelő titkosítása garantálja.
Bonyolult a beüzemelés
A beüzemeléssel kapcsolatban sokan amiatt aggódnak, hogy bonyolult műveletről van szó, a terminálok működése is nehézkes és gyakran kell őket karban tartani. A softPOS alapvetően egy szoftver, egy mobilalkalmazás, amelyet a telefonra kell telepíteni és a telefon NFC chipjét használja a tranzakcióhoz.
Az applikáció letöltése és az alapvető beállítások elvégzése után a szolgáltatás készen áll és használható, emellett a telefonra, vagy táblagépre, valamint a fizetési rendszerhez érkező frissítések telepítését leszámítva teljesen karbantartásmentes.
A POS rendszerek beüzemeléséhez kapcsolattípustól függően a készüléken kívül egy SIM-kártyára, vagy telefonvonalra van szükség, a PIN kód megadása után pedig használható. A beüzemelést ebben az esetben – mivel összetettebb rendszerről van szó – megbízott szakember végzi el, a SIM-kártyát viszont akár saját vállalkozásod is biztosíthatja.
Borítókép: Getty Images