Az év vége nemcsak az ünnepekről, hanem a szakmai hálózatépítésről és a kapcsolatok erősítéséről is szólhat. Vállalkozóként hatványozottan fontos az etikusság és a profizmus, bizony, még az év végi ajándékozáskor is. De hogyan erősíthetjük néhány apró trükkel szakmai kapcsolatainkat?
Mit jelent az etikus ajándékozás?
Az ajándékozás nem csupán szívesség, hanem a kapcsolatok ápolásának szimbolikus eszköze is. Sok vállalkozónál a szakmai, másoknál a belső etikai kódexek azonban szigorú szabályokat határoznak meg, hogy elkerüljék az összeférhetetlenséget és az ajándékozás túlzott befolyásoló hatását.
Éppen ezért fontos, hogy az ajándék:
- Személyes, de ne tolakodó legyen.
- Szerény értéket képviseljen, hogy ne sugalljon ellenszolgáltatási elvárást.
- Szakmai relevanciát tükrözzön, például egy elegáns toll, határidőnapló vagy egy, az ügyfeled, vállalkozásod témáját, szellemiségét érintő tematikájú könyv.
Hogyan válassz ajándékot?
- Ismerd meg a címzett preferenciáit!
Egy kis kutatás sokat segíthet abban, hogy olyan ajándékot válassz, amely személyre szabott, de nem túlságosan személyes vagy tolakodó.
- Kerüld a luxusajándékokat!
Egy finom bor, kézműves csokoládé vagy egy szép irodai dísztárgy jó választás lehet.
- Az ajándék kísérője a személyes üzenet!
Egy kézzel írott üdvözlőkártya vagy köszönőlevél a gesztus értékét sokszorosára növeli.
Kreatív és etikus események
A vállalkozók számára az ajándékozás nemcsak a meglévő kapcsolatok ápolására, hanem új ügyfelek megszerzésére is kiváló lehetőség. Szervezz például egy rövid év végi eseményt, ahol partnereiddel kötetlen formában találkozhatsz. (Ezt a cégek karácsonyi bulinak hívják, de nem kell ilyen nagy léptékben gondolkodnod, egy év végi kávézás, pezsgős koccintás éppen elég.)
Amennyiben az év végi hajtás közepette ennél egy kicsit több időt tud szánni eseményszervezésre, jó ötlet lehet egy közös élményajándék, például valamilyen csapatépítés jellegű aktív kikapcsolódás a természetben, vagy egy közösen eltöltött koncert, színházi este. Ilyenkor sokkal több idő jut a kötetlen beszélgetésekre, közös ötletelésre ügyfeleiddel, mint év közben a formális megbeszélések során.
Nyitni az új felé
Akár az ajándékozás, akár a közös program remek alkalom arra, hogy reklámozd az esetleges új szolgáltatásaidat, akár azokat is, amik csak jövőre lesznek aktuálisak. Az ügyfelek kényelme nyilvánvalóan kiemelt jelentőségű. Egy modern vállalkozónál a különböző fizetési lehetőségek alapvetőek. A bankkártyaelfogadás nemcsak professzionális képet mutat, hanem megkönnyíti a fizetési folyamatokat is. Ezért azt ajánljuk, tedd még emlékezetesebbé az ünnepi időszakot azzal, hogy bevezeted vagy elindítod a szükséges folyamatokat. Erről pedig tájékoztasd ügyfeleidet is, hidd el, örülni fognak neki!
Fotó: Gettyimages
További cikkek a témában
Legnépszerűbb
Ezt olvastad már?
Maradj velünk, mert rengeteg érdekes tartalom és praktikus tanács vár még rád, amit könnyedén hasznosíthatsz, hogy vállalkozásod még sikeresebb legyen!