Bár az év vége a legtöbb ember számára az ünnepi készülődésről, kikapcsolódásról, a családról szól, vállalkozóként ez gyakran az év legsűrűbb időszaka. Így van ez még akkor is, ha vállalkozásod nem a nagy karácsonyi roham alatt termeli meg az éves bevétel nagyrészét – sokszor a következő év üzleti sikere azon múlik, hogyan készülünk fel rá decemberben. Jól tudjuk, milyen kaotikus tud lenni ez az időszak, ezért öt pontban összefoglaltuk, mire érdemes figyelni az év végéhez közeledve
1. Nézd át a pénzügyeidet!
A legfontosabb, és talán leginkább magától értetődő feladat az év végi pénzügyi zárás és az új év költségvetésének tervezése, de kénytelenek vagyunk ezzel kezdeni a listát, hiszen ez alapvető fontosságú. Ellenőrizd a bevételeket, kiadásokat és a profitot. Készíts eredménykimutatást, hogy pontosan láthasd a cég pénzügyi helyzetét. Ha szükséges, konzultálj könyvelővel vagy pénzügyi tanácsadóval a jövőbeli pénzügyi tervek kidolgozásához.
2. Leltározz, és gondold át a készleteidet!
Az év vége kiváló időszak a készletek áttekintésére és leltározására. Ellenőrizd, hogy milyen termékekből van túlkészleted, és melyekből kellene többet beszerezni. A leltár segít az új év stratégiájának kidolgozásában is, hiszen így pontos képet kapsz a termékeid iránti keresletről és kínálatról.
Az év végi leltár során érdemes átgondolni a készletek forgási sebességét is, hogy optimalizáld a beszerzési és értékesítési folyamatokat.
3. Értékeld a stratégiádat, és tervezd meg az új évet!
Mint azt az előző pontnál már érintettük, az év vége kitűnő alkalmat ad az üzleti célok és stratégiák felülvizsgálatára. Tekintsd át az idei célok teljesülését, és határozd meg az új év célkitűzéseit. Fontos, hogy reális és elérhető célokat tűzz ki, melyek segítenek a vállalkozásod növekedésében és fejlődésében. Ez persze önmagában nem elég, fontos az utánkövetés is: készíts részletes cselekvési tervet, amellyel később rendszeresen mérheted az előrehaladást. Fogalmazz meg „smart” célokat, azaz vezess be olyan eredményorientált célkitűzési módszert, amelye segítségével könnyedebbé válik a céltervezés. A tervezésben, stratégiaalkotásban különböző tempate-ek is segíthetnek, például a Canván is találsz ilyeneket.
4. Tekintsd át a hosszútávú szerződéseidet!
A stratégia átgondolása után érdemes átnézned a hosszútávú partneri megállapodásaidat is. Vizsgáld meg, hogy a jelenlegi szerződések feltételei még mindig előnyösek-e a vállalkozásod számára, vagy szükséges-e valamilyen módosítás, különös tekintettel az árazásra, mert az infláció könnyen elviheti a nyereségedet egy többéves megállapodásnál.
Nézd át a szállítói, bérleti és egyéb szerződéseidet, hogy biztosítsd az optimális feltételeket az újévben is
Ha jövőre lejáró szerződéseid vannak, tervezd meg időben a tárgyalásokat, hogy elkerüld a szolgáltatásban vagy ellátásban bekövetkező zavarokat. A hosszútávú szerződések áttekintése segít megelőzni a kellemetlen meglepetéseket, és biztosítja a folyamatos üzletmenetet.
5. Ne felejtsd: az ügyfélnek is karácsony van!
Nem kell feltétlenül ajándékkompatibilis üzletágban tevékenykedni ahhoz, hogy az ünnep üzleti sikereket hozzon, hiszen talán semmikor máskor nem olyan könnyű bónuszpontokat szerezni az ügyfélnél, mint ilyenkor.
Érdemes tehát erre alapozni a marketingben, de sokszor már egy ügyfeleknek küldött karácsonyi üzenet is lendíthet a forgalmunkon.
Az ügyfélkapcsolatok ápolása hosszú távon erősíti a hűséget és az elégedettséget, ami hozzájárul a vállalkozás sikeréhez. Ne felejtsd el megköszönni ügyfeleidnek az egész éves támogatást, és kínálj nekik különleges ajánlatokat az ünnepi időszakban.
Borítókép: Getty Images
További cikkek a témában
Legnépszerűbb
Pop up
Maradj velünk, mert rengeteg érdekes tartalom vár rád! Olvastál már például arról, mi a különbség az Y és a Z generáció pénzköltési szokásai között?