Az éghajlatváltozás, a környezetvédelem és a társadalmi felelősségvállalás kérdései nemcsak a közbeszédben kaptak kiemelt figyelmet, hanem az üzleti világban is. A környezeti fenntarthatóság egyre fontosabb szerepet játszik a vállalkozások mindennapi működésében. De vajon mekkora versenyelőnyt jelenthet a zöld működés egy vállalkozás számára és hogyan kerülheted el a „green washingot”? Mutatjuk.
A fogyasztók egyre tudatosabban keresik azokat a termékeket és szolgáltatásokat, amelyek minimális környezeti lábnyommal rendelkeznek, és egyre inkább elvárják, hogy a vállalatok, vállalkozások is felelősen működjenek – ez többek között már egy tavalyi KPMG kutatásból is kiderült. A nemzetközi felmérésben résztvevők 87 százaléka szerint a vállalatok felelősséggel tartoznak azért, hogy fenntartható termékeket állítsanak elő. A válaszadók 86 százaléka aggódik a környezet miatt, és 64 százalék akarja megismerni az általa vásárolt termék vagy szolgáltatás környezeti hatásait.
Ezzel párhuzamosan a szabályozók is egyre szigorúbb környezetvédelmi előírásokat vezetnek be, amelyek betartása elengedhetetlen a piaci jelenlét fenntartásához.
Ezért a környezeti fenntarthatóság ma már nem csupán egy lehetőség, hanem sok esetben szükségszerűség is.
Az Európai Unió 2021-ben például bevezette az EU Taxonómia Rendeletet. Ez egy olyan szabályozási keret, amely meghatározza, hogy mely gazdasági tevékenységek tekinthetők környezeti szempontból fenntarthatónak. Kötelezővé teszi a vállalatok számára, hogy átláthatóan jelentést tegyenek környezeti fenntarthatósági teljesítményükről, különös tekintettel a környezeti, társadalmi és irányítási (ESG) szempontokra.
A zöld működés versenyelőnyei
A környezeti fenntarthatósági szempontokat előtérbe helyező vállalkozások többféle módon is versenyelőnyre tehetnek szert:
- A fenntartható működés hozzájárulhat egy adott márka vagy vállalkozás értékének növeléséhez.
- A tudatos fogyasztók hajlandóak magasabb árat is fizetni azokért a termékekért, amelyekről tudják, hogy környezetbarát módon készültek.
- A környezeti fenntarthatóságot szem előtt tartó vállalatok könnyebben építhetnek ki hosszú távú, hűséges vásárlói bázist.
- A zöld működés hatékonyabbá is teheti a vállalkozásokat. Az energiatakarékos megoldások és a hulladékcsökkentés nemcsak a környezetet kímélik, hanem költségmegtakarítást is eredményezhetnek.
A szempontok betartása hosszú távon jelentős versenyelőnyt biztosíthat, különösen akkor, ha az energiahordozók ára növekszik, vagy ha szigorúbb szabályozások lépnek életbe.
A Green Friday példája
A Mastercard által indított Green Friday kampány jó példa arra, hogy a környezeti fenntarthatóság hogyan válhat a márka fontos részévé és a dolgozók számára is jelentőségteljessé. A kampány célja az volt,hogy az embereknek tippeket adjanak, miként tudják az ünnepeket és a bevásárlásaikat környezeti szempontból fenntarthatóbbá tenni. Tehát a vállalat fenntartható vásárlásra ösztönöztea fogyasztókat, ezzel csökkentve a környezetre gyakorolt hatásukat. Ez egy olyan kezdeményezés, amely nemcsak a környezetvédelem szempontjából előnyös, hanem erősíti a Mastercard márkáját is, mint felelős és innovatív vállalat. Saját vállalkozásodnál is érdemes azzal próbálkoznod, hogy „megteremtsd az igényt” a fenntartható szemléletre. A terméked, szolgáltatásod környezettudatos használatával, és zöld tartalmakkal például a honlapodon, a közösségi médiában. Figyelj azonban arra, hogy hiteles légy!
Ha nem érzed a vállalkozásod fontos részének, inkább engedd el a témát, mert abból könnyen lehet „green washing”, amivel épp ellenkező hatást érsz el.
Környezeti fenntarthatóság és innováció
A környezeti fenntarthatóság és az innováció kéz a kézben járnak. Azok a vállalkozások, amelyek képesek integrálni a környezeti fenntarthatósági szempontokat az innovációs folyamataikba, jelentős piaci előnyre tehetnek szert. Az új, környezetbarát termékek és szolgáltatások kifejlesztése nemcsak új piacokat nyithat meg, hanem lehetőséget teremt a meglévő piacokon való versenyelőny megszerzésére is.
Az innováció elengedhetetlen a környezeti fenntarthatósági célok eléréséhez. Új megoldásokat kell találnod a környezeti lábnyom csökkentésére, legyen szó akár a termelési folyamatok optimalizálásáról, akár az újrahasznosításra épülő üzleti modellek bevezetéséről.
Kihívások és lehetőségek
A környezeti fenntarthatóság sok előnnyel jár, ne feledd, hogy komoly kihívásokat is tartogat. A fenntartható működés bevezetése általában jelentős kezdeti beruházást igényel részedről, és nem mindig térül meg azonnal. A környezeti fenntarthatóságra építő vállalkozásoknak szembe kell nézniük a piacon való versenyhelyzettel, ahol nem mindenki helyezi előtérbe ugyanezeket az értékeket.
A környezeti fenntarthatóságra való törekvés azonban hosszú távon megtérülhet. Azok a vállalkozások, amelyek képesek előrelépni ebben a kérdésben, valószínűleg versenyelőnyt fognak élvezni a piacon.
Mi az a greenwashing?
A greenwashing egy marketingstratégia, amelyben egy vállalat környezetbarátnak tünteti fel magát vagy termékeit anélkül, hogy valódi fenntarthatósági intézkedéseket tenne. Ez a fogyasztók félrevezetésére szolgál, hogy környezettudatosabbnak tűnjön, mint amilyen valójában.