ZöldZóna

Környezeti fenntarthatóság: versenyelőny a zöld működés? 

Az éghajlatváltozás, a környezetvédelem és a társadalmi felelősségvállalás kérdései nemcsak a közbeszédben kaptak kiemelt figyelmet, hanem az üzleti világban is….

Az éghajlatváltozás, a környezetvédelem és a társadalmi felelősségvállalás kérdései nemcsak a közbeszédben kaptak kiemelt figyelmet, hanem az üzleti világban is. A környezeti fenntarthatóság egyre fontosabb szerepet játszik a vállalkozások mindennapi működésében. De vajon mekkora versenyelőnyt jelenthet a zöld működés egy vállalkozás számára és hogyan kerülheted el a „green washingot”? Mutatjuk. 

 A fogyasztók egyre tudatosabban keresik azokat a termékeket és szolgáltatásokat, amelyek minimális környezeti lábnyommal rendelkeznek, és egyre inkább elvárják, hogy a vállalatok, vállalkozások is felelősen működjenek ez többek között már egy tavalyi KPMG kutatásból is kiderült. A nemzetközi felmérésben résztvevők 87 százaléka szerint a vállalatok felelősséggel tartoznak azért, hogy fenntartható termékeket állítsanak elő. A válaszadók 86 százaléka aggódik a környezet miatt, és 64 százalék akarja megismerni az általa vásárolt termék vagy szolgáltatás környezeti hatásait. 

Ezzel párhuzamosan a szabályozók is egyre szigorúbb környezetvédelmi előírásokat vezetnek be, amelyek betartása elengedhetetlen a piaci jelenlét fenntartásához.

Ezért a környezeti fenntarthatóság ma már nem csupán egy lehetőség, hanem sok esetben szükségszerűség is. 

Az Európai Unió 2021-ben például bevezette az EU Taxonómia Rendeletet. Ez egy olyan szabályozási keret, amely meghatározza, hogy mely gazdasági tevékenységek tekinthetők környezeti szempontból fenntarthatónak. Kötelezővé teszi a vállalatok számára, hogy átláthatóan jelentést tegyenek környezeti fenntarthatósági teljesítményükről, különös tekintettel a környezeti, társadalmi és irányítási (ESG) szempontokra. 

A zöld működés versenyelőnyei 

A környezeti fenntarthatósági szempontokat előtérbe helyező vállalkozások többféle módon is versenyelőnyre tehetnek szert: 

  • A fenntartható működés hozzájárulhat egy adott márka vagy vállalkozás értékének növeléséhez. 
  • A tudatos fogyasztók hajlandóak magasabb árat is fizetni azokért a termékekért, amelyekről tudják, hogy környezetbarát módon készültek.  
  • A környezeti fenntarthatóságot szem előtt tartó vállalatok könnyebben építhetnek ki hosszú távú, hűséges vásárlói bázist. 
  • A zöld működés hatékonyabbá is teheti a vállalkozásokat. Az energiatakarékos megoldások és a hulladékcsökkentés nemcsak a környezetet kímélik, hanem költségmegtakarítást is eredményezhetnek.  

A szempontok betartása hosszú távon jelentős versenyelőnyt biztosíthat, különösen akkor, ha az energiahordozók ára növekszik, vagy ha szigorúbb szabályozások lépnek életbe. 

A Green Friday példája 

A Mastercard által indított Green Friday kampány jó példa arra, hogy a környezeti fenntarthatóság hogyan válhat a márka fontos részévé és a dolgozók számára is jelentőségteljessé. A kampány célja az volt,hogy az embereknek tippeket adjanak, miként tudják az ünnepeket és a bevásárlásaikat környezeti szempontból fenntarthatóbbá tenni. Tehát a vállalat fenntartható vásárlásra ösztönöztea fogyasztókat, ezzel csökkentve a környezetre gyakorolt hatásukat. Ez egy olyan kezdeményezés, amely nemcsak a környezetvédelem szempontjából előnyös, hanem erősíti a Mastercard márkáját is, mint felelős és innovatív vállalat. Saját vállalkozásodnál is érdemes azzal próbálkoznod, hogy „megteremtsd az igényt” a fenntartható szemléletre. A terméked, szolgáltatásod környezettudatos használatával, és zöld tartalmakkal például a honlapodon, a közösségi médiában. Figyelj azonban arra, hogy hiteles légy!

Ha nem érzed a vállalkozásod fontos részének, inkább engedd el a témát, mert abból könnyen lehet „green washing”, amivel épp ellenkező hatást érsz el.  

Környezeti fenntarthatóság és innováció 

A környezeti fenntarthatóság és az innováció kéz a kézben járnak. Azok a vállalkozások, amelyek képesek integrálni a környezeti fenntarthatósági szempontokat az innovációs folyamataikba, jelentős piaci előnyre tehetnek szert. Az új, környezetbarát termékek és szolgáltatások kifejlesztése nemcsak új piacokat nyithat meg, hanem lehetőséget teremt a meglévő piacokon való versenyelőny megszerzésére is. 

Az innováció elengedhetetlen a környezeti fenntarthatósági célok eléréséhez. Új megoldásokat kell találnod a környezeti lábnyom csökkentésére, legyen szó akár a termelési folyamatok optimalizálásáról, akár az újrahasznosításra épülő üzleti modellek bevezetéséről. 

Kihívások és lehetőségek 

A környezeti fenntarthatóság sok előnnyel jár, ne feledd, hogy komoly kihívásokat is tartogat. A fenntartható működés bevezetése általában jelentős kezdeti beruházást igényel részedről, és nem mindig térül meg azonnal. A környezeti fenntarthatóságra építő vállalkozásoknak szembe kell nézniük a piacon való versenyhelyzettel, ahol nem mindenki helyezi előtérbe ugyanezeket az értékeket. 

A környezeti fenntarthatóságra való törekvés azonban hosszú távon megtérülhet. Azok a vállalkozások, amelyek képesek előrelépni ebben a kérdésben, valószínűleg versenyelőnyt fognak élvezni a piacon. 

 Mi az a greenwashing? 

A greenwashing egy marketingstratégia, amelyben egy vállalat környezetbarátnak tünteti fel magát vagy termékeit anélkül, hogy valódi fenntarthatósági intézkedéseket tenne. Ez a fogyasztók félrevezetésére szolgál, hogy környezettudatosabbnak tűnjön, mint amilyen valójában. 

Tetszett a cikk?

További cikkek a témában

ZöldZóna Felmérés: mennyire zöld a magyar bankszektor?  A globális fenntarthatósági törekvések központi eleme a pénzügyi szekt...
ZöldZóna Öt tipp arra, hogyan tedd még zöldebbé vállalkozás... A fenntarthatóság egyre fontosabb szerepet kap a fogyasztók döntéseibe...
ZöldZóna „A változások étellel is kezdődhetnek” A fenntarthatóság nem csupán egy elvont cél, hanem konkrét, mérhető ha...

Legnépszerűbb

videó ZöldZóna videó Szerelem első szempillantásra: innovatív technológ... Szigethy Anna szempilla stylist azon vállalkozók csoportját erősíti, a...
ZöldZóna Így készülj a 2024-es évre, ha ügyvéd vagy közjegy... Az új év az ügyvédek és a közjegyzők számára mindig egy viszonylag nyu...
ZöldZóna Vízvezeték-szerelők januárja: fagyos rendszerek, s... Januárban a vízvezeték-szerelőket számos kihívás és feladat várhatja, ...
ZöldZóna Éves olajcsere: érdemes digitálisan is készülni az... Ahogy egyre kevesebb nap van hátra 2023-ból, úgy keresi fel egyre több...
ZöldZóna Szállást adsz ki? Ezek a kihívások várhatnak rád j... Az év első hónapja nyugalmasabb időszak minden vállalkozás számára, ig...
ZöldZóna Üdvözlünk a Vállalkozónában, ahol vállalkozói sike... Örömmel jelentjük be, hogy az elmúlt időszakban számos fejlesztést val...
A Vállalkozóna tartalmai a Mastercard® támogatásával jöttek létre