Bár Magyarországon megállíthatatlanul terjed a pénzforgalmi digitalizáció, fejlődik az erre használt infrastruktúra és egyre több technológia áll a készpénz helyett digitális fizetési megoldást kereső fogyasztók rendelkezésére, a szolgáltatások növekvő sokszínűsége azért kihívások elé állítja a fogyasztókat, derül ki a Mastercard legfrissebb Digitális Fizetési Index (DFI) tanulmányából.
Az évente megjelenő tanulmány három fő terület elemzésével átfogó képet ad a magyarországi fogyasztók fizetéseinek digitalizációjáról – vizsgálja a készpénzmentes fizetéseket támogató infrastruktúrát, a fogyasztók tudásszintjét, digitális fizetéshez szükséges ismereteit, és számot ad a digitális fizetési eszközök elterjedtségéről, alkalmazásáról a készpénzes fizetésekkel összehasonlításban.
Az összkép derűre ad okot, hiszen az elmúlt négy évben az index 11 pontos fejlődést mutatott, és jelenleg 62 ponton áll.
A három pillért külön-külön megvizsgálva azonban kirajzolódik az is, hogy a fejlődő infrastruktúra és a digitális fizetési megoldások növekvő népszerűsége mellett a gombamód szaporodó technológiákkal sok fogyasztó nem tud lépést tartani.
Infrastruktúra: nagyot mennek a QR-kódos fizetési lehetőségek
A DFI első, és talán legfontosabb pillére az infrastruktúra, azaz a környezet, amely lehetővé teszi a fogyasztóknak a digitális fizetési megoldások használatát – ebben idén 86 pontot értünk el, fenntartva a tavalyi magas szintet. A POS-terminálhálózat 2018 óta hihetetlen, mintegy 73%-os növekedést ért el, azonban ez a tendencia lassulni látszik: a 46%-os terminalizációs arány azt mutatja, hogy a vállalkozások több, mint fele még mindig nem rendelkezik a kártyás fizetések elfogadásához szükséges infrastruktúrával. A jelentés szerint a mikrokereskedők és egyéni vállalkozók körében jelentős kiaknázatlan piac rejlik, pedig már léteznek rájuk szabott megoldások, például az okostelefonokat POS-terminállá alakító SoftPOS rendszer, ennek előnyeit érdemes lehet szélesebb körben kommunikálni.
A pillér pontszámának 2023-as növekedése mögött leginkább az új, innovatív pénzügyi megoldások megjelenése áll: a QR-kóddal és a viselhető eszközökkel történő fizetés sokat nyomott a latba.
A 2024 szeptemberében indult azonnali fizetési szolgáltatás hatása a 2025-ös indexben várhatóan további javulást hoz magával, azonban az idei jelentésben ez még nem jelent meg.
Használat: Magyarország készen áll elfogadni a készpénzmentes megoldásokat
Növekedett a használat pillér pontszáma is, a tavalyi 52 után idén ebben 54 pontot értünk el, a fogyasztóknál azonban továbbra is népszerű a készpénz. Az alappillér két komponense között is szembetűnő az eltérés: a készpénzmentes fizetések elterjedtsége erős (76 pont), a digitális fizetési megoldások használata azonban elég alacsonyan, 33 ponton áll.
Ennek ellenére a biztonságérzet tekintetében kezdenek felzárkózni a digitális megoldások a készpénzben, ezt leginkább a mentett kártyaadatok kapcsán látható – ötből négy kártyabirtokos menti az adatait a kereskedők weboldalain, és a mobiltárcás fizetéseket is egyre nagyobb mértékben használják Magyarországon, utóbbi már a teljes tranzakciószám 23%-át teszi ki.
Tudás: nagy a szakadék az infrastrukturális felkészültség és az ismeretek között
A három közül ez a pillér jelenti a legnagyobb kihívást a fejlődésben: bár a tudás alappillér a 2020-as 51 pontos értékhez képest idén 54 ponttal növekedést mutat, mégis elmarad a 2023-as 55 ponttól. Az elemzők úgy vélik, a jelenség mögött a digitális fizetési technológiák növekvő száma állhat, a rengeteg új szolgáltatás használatához szükséges tudás megszerzése ugyanis időbe telik. Márkus Gergely, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős country managere szerint a pénzügyi digitalizációban a továbblépés útja ennek a pillérnek az erősítése, mint mondja:
„A most közreadott DFI fő konklúziója, hogy a további fejlődés jelentős részben azon múlik, hogy az edukáció révén mennyire lesznek képesek a piaci szereplők és a szabályozók eredményeket elérni az új technológiák iránti bizalom erősítésében” – mondta a szakértő.
Hozzátette, hogy sok múlik majd azt ismeretek és a lehetőségek közti olló összezárásán, de ha a tudás összehangolódik az infrastruktúra nyújtotta lehetőségekkel, ez a pillér lesz a pénzügyi digitalizáció terjedésének elsődleges motorja.
További cikkek a témában
Legnépszerűbb
Ezt olvastad már?
Maradj velünk, mert rengeteg érdekes tartalom és praktikus tanács vár még rád, amit könnyedén hasznosíthatsz, hogy vállalkozásod még sikeresebb legyen!