A vállalkozás bővítése jelentős mérföldkő, de nagy teher is lehet minden vállalkozó életében. A döntés, hogy mikor van itt az ideje a lépésnek, az aktuális piaci helyzettől, valamint számos belső és külső tényezőtől is függ. A növekedés egyik legfontosabb feltétele az, hogy eddig nem használt csatornákon is megérkezzen vállalkozásodhoz a bevétel. De mégis hogyan? Cikkünkben erre keressük a választ, de arra is kitérünk, milyen gazdasági környezetben érdemes bővülni, és miként érdemes megtervezni a folyamatot.
A vállalkozás bővítése egyáltalán nem egyszerű döntés, alapos előkészítést és piaci ismereteket igényel. Minden lépésnél fontos a körültekintő tervezés és a reális célok kitűzése, különben az örömtelinek tűnő időszakból nehéz helyzet is kialakulhat.
A helyes időzítés, a megfelelő piaci környezet kiválasztása, a bevételek beérkezési lehetőségeinek bővítése és a vállalkozás belső erőforrásainak optimalizálása, mind hozzájárulhatnak a sikeres bővítéshez.
Gazdasági környezet értékelése
- Globális szempontok
A globális gazdasági helyzet jelentősen befolyásolhatja a bővítési lehetőségeket. Egy stabil, növekvő általános helyzetben könnyebb hozzáférni a finanszírozáshoz, nagyobb a kereslet a termékek vagy szolgáltatások iránt. Ellenkező esetben, gazdasági visszaesés idején érdemes óvatosabbnak lenni, mivel a piaci kereslet csökkenhet, ez pedig növeli a kockázatodat.
- Hazai körülmények
Minden ország egyedi sajátosságokkal bír, Magyarországon a gazdasági környezet vizsgálatánál sok szempontot kell figyelembe venni. Többek között a GDP növekedését, az inflációs rátát, a kormányzati támogatásokat, vagy éppen az adópolitikát. Ezek az adatok segíthetnek abban, hogy a vállalkozásod bővítése helyi viszonylatban mennyire lehet sikeres. Mindkét szempont mérlegelésénél érdemes figyelemmel kísérned a mértékadó külföldi és hazai gazdasági, pénzügyi lapokat is.
A közéletre sem mondhatod, hogy hidegen hagy, mert bizony az is befolyással bír a napi és a hosszútávú következményekre is.
A vállalkozásod belső állapota és a piaci helyzet
A bővítés előtt alaposan értékeld a vállalkozásod jelenlegi állapotát. Van-e elegendő tőkéd a bővítéshez? Rendelkezel-e a szükséges emberi erőforrással, vagy szükséged lesz valahonnan extra összegekre? A vállalkozás jelenlegi infrastruktúrája képes kezelni a növekvő terhelést? Ezekre a kérdésekre válaszolva vizsgálhatod meg alaposabban, hogy a vállalkozásod készen áll-e a bővítésre.
Ismerd meg a piacot, amiben működsz: kik a konkurensek, mik az ügyfelek igényei, milyen új trendek vannak a szektorodban. Ha egyértelmű, hogy a piaci rés megnőtt, vagy más lehetőségek adódnak, ez kedvező időszak lehet a bővítésre.
Stratégiai tervezés
Határozd meg, hogy mekkora mértékben szeretnéd bővíteni a vállalkozást. Nem szükséges rögtön nagy léptékben gondolkodni; sok esetben a fokozatos, lassú bővítés a megfelelő irány. Az ütemezés is fontos: a megfelelő időzítés segíthet minimalizálni a belső feszültségeket és maximalizálni a piaci lehetőségeket. A piaci lehetőségek kiaknázásában nagy szerepe van a választék bővítésének és az árazásnak is, és ezt érdemes a fizetési lehetőségek kialakításánál is figyelembe venni. A növekedés és a bővülés kulcsa, hogy eddig nem használt csatornákon is megérkezzen vállalkozásodhoz a bevétel, érdemes tehát átgondolni, milyen fizetési megoldásokkal bővíted az ügyfélélményt.
Vizsgáld meg a finanszírozási lehetőségeket. Lehetséges, hogy hitel, tőkebevonás vagy akár állami támogatások formájában kaphatod meg a szükséges anyagi hátteret. Fontos, hogy a finanszírozás formája összhangban legyen a vállalkozásod hosszú távú céljaival és persze a pénzügyi stabilitásával is.
Borítókép: Getty Images
További cikkek a témában
Legnépszerűbb
Pop up
Maradj velünk, mert rengeteg érdekes tartalom vár rád! Olvastál már például arról, mi a különbség az Y és a Z generáció pénzköltési szokásai között?