Vállalkozz okosan

Mikor jött el az ideális időpont a vállalkozásod bővítésére? 

A vállalkozás bővítése jelentős mérföldkő, de nagy teher is lehet minden vállalkozó életében. A döntés, hogy mikor van itt az…

A vállalkozás bővítése jelentős mérföldkő, de nagy teher is lehet minden vállalkozó életében. A döntés, hogy mikor van itt az ideje a lépésnek, az aktuális piaci helyzettől, valamint számos belső és külső tényezőtől is függ. A növekedés egyik legfontosabb feltétele az, hogy eddig nem használt csatornákon is megérkezzen vállalkozásodhoz a bevétel. De mégis hogyan? Cikkünkben erre keressük a választ, de arra is kitérünk, milyen gazdasági környezetben érdemes bővülni, és miként érdemes megtervezni a folyamatot. 

A vállalkozás bővítése egyáltalán nem egyszerű döntés, alapos előkészítést és piaci ismereteket igényel. Minden lépésnél fontos a körültekintő tervezés és a reális célok kitűzése, különben az örömtelinek tűnő időszakból nehéz helyzet is kialakulhat.

A helyes időzítés, a megfelelő piaci környezet kiválasztása, a bevételek beérkezési lehetőségeinek bővítése és a vállalkozás belső erőforrásainak optimalizálása, mind hozzájárulhatnak a sikeres bővítéshez. 

Gazdasági környezet értékelése 

  • Globális szempontok 

A globális gazdasági helyzet jelentősen befolyásolhatja a bővítési lehetőségeket. Egy stabil, növekvő általános helyzetben könnyebb hozzáférni a finanszírozáshoz, nagyobb a kereslet a termékek vagy szolgáltatások iránt. Ellenkező esetben, gazdasági visszaesés idején érdemes óvatosabbnak lenni, mivel a piaci kereslet csökkenhet, ez pedig növeli a kockázatodat.  

Érdemes osztani és szorozni. Fotó: Getty Images

  • Hazai körülmények 

Minden ország egyedi sajátosságokkal bír, Magyarországon a gazdasági környezet vizsgálatánál sok szempontot kell figyelembe venni. Többek között a GDP növekedését, az inflációs rátát, a kormányzati támogatásokat, vagy éppen az adópolitikát. Ezek az adatok segíthetnek abban, hogy a vállalkozásod bővítése helyi viszonylatban mennyire lehet sikeres. Mindkét szempont mérlegelésénél érdemes figyelemmel kísérned a mértékadó külföldi és hazai gazdasági, pénzügyi lapokat is.

A közéletre sem mondhatod, hogy hidegen hagy, mert bizony az is befolyással bír a napi és a hosszútávú következményekre is. 

A vállalkozásod belső állapota és a piaci helyzet 

A bővítés előtt alaposan értékeld a vállalkozásod jelenlegi állapotát. Van-e elegendő tőkéd a bővítéshez? Rendelkezel-e a szükséges emberi erőforrással, vagy szükséged lesz valahonnan extra összegekre? A vállalkozás jelenlegi infrastruktúrája képes kezelni a növekvő terhelést? Ezekre a kérdésekre válaszolva vizsgálhatod meg alaposabban, hogy a vállalkozásod készen áll-e a bővítésre. 

Ismerd meg a piacot, amiben működsz: kik a konkurensek, mik az ügyfelek igényei, milyen új trendek vannak a szektorodban. Ha egyértelmű, hogy a piaci rés megnőtt, vagy más lehetőségek adódnak, ez kedvező időszak lehet a bővítésre. 

Stratégiai tervezés 

Határozd meg, hogy mekkora mértékben szeretnéd bővíteni a vállalkozást. Nem szükséges rögtön nagy léptékben gondolkodni; sok esetben a fokozatos, lassú bővítés a megfelelő irány. Az ütemezés is fontos: a megfelelő időzítés segíthet minimalizálni a belső feszültségeket és maximalizálni a piaci lehetőségeket. A piaci lehetőségek kiaknázásában nagy szerepe van a választék bővítésének és az árazásnak is, és ezt érdemes a fizetési lehetőségek kialakításánál is figyelembe venni. A növekedés és a bővülés kulcsa, hogy eddig nem használt csatornákon is megérkezzen vállalkozásodhoz a bevétel, érdemes tehát átgondolni, milyen fizetési megoldásokkal bővíted az ügyfélélményt. 

 Vizsgáld meg a finanszírozási lehetőségeket. Lehetséges, hogy hitel, tőkebevonás vagy akár állami támogatások formájában kaphatod meg a szükséges anyagi hátteret. Fontos, hogy a finanszírozás formája összhangban legyen a vállalkozásod hosszú távú céljaival és persze a pénzügyi stabilitásával is.  

Borítókép: Getty Images

Tetszett a cikk?

További cikkek a témában

Vállalkozz okosan A magyarok többsége túlbecsüli a kiberbiztonsági i... A Mastercard legújabb kutatása rámutatott, hogy tízből kilenc fiatal n...
Vállalkozz okosan Mire és hogyan költenek az Y és a Z-generáció tagj... A digitális technológia és annak minden velejárója jelentősen felforga...
Vállalkozz okosan Mit tehet egy vállalkozó a pénzügyi stressz ellen?... A pénzügyi stressz fogalma egyre több ember számára hangzik ismerősen,...

Legnépszerűbb

Vállalkozz okosan Milyen fagyálló kerüljön a fűtésrendszerbe? – Kész... Bár az éjszakai mínuszok idén ősszel még nem érkeztek meg, legalább a ...
Vállalkozz okosan Így készülj a 2024-es évre, ha ügyvéd vagy közjegy... Az új év az ügyvédek és a közjegyzők számára mindig egy viszonylag nyu...
Vállalkozz okosan Vízvezeték-szerelők januárja: fagyos rendszerek, s... Januárban a vízvezeték-szerelőket számos kihívás és feladat várhatja, ...
Vállalkozz okosan Éves olajcsere: érdemes digitálisan is készülni az... Ahogy egyre kevesebb nap van hátra 2023-ból, úgy keresi fel egyre több...
Vállalkozz okosan Szállást adsz ki? Ezek a kihívások várhatnak rád j... Az év első hónapja nyugalmasabb időszak minden vállalkozás számára, ig...
Vállalkozz okosan Üdvözlünk a Vállalkozónában, ahol vállalkozói sike... Örömmel jelentjük be, hogy az elmúlt időszakban számos fejlesztést val...
A Vállalkozóna tartalmai a Mastercard® támogatásával jöttek létre