Mikrotranzakciók kezelése: hogyan oldd meg a kis összegű fizetéseket a digitális térben?
Digitális fizetési megoldások nélkül szinte elképzelhetetlen egy mai vállalkozás. A trend és az ügyféligények világosak: az apró összegek is digitálisan vándorolnának, ezért vállalkozóként nem szabad alábecsülni a mikrotranzakciókban rejlő potenciált.
A mikrotranzakciók jelentősége
A mikrotranzakciók jellemzően az 1000 forint alatti vásárlásokat jelentik. A Mastercard kutatása szerint a digitális fizetést használók 86%-a már nem csak nagyobb összegű vásárlások esetén szeretne érintésmentes vagy mobilos megoldást használni, hanem minden vásárlásnál, függetlenül az összegtől. A vásárlók kényelmet, gyorsaságot, biztonságot várnak el – a vállalkozásoknak pedig nem szabad alábecsülni a mikrotranzakciókban rejlő ügyfélelégedettség-növelő potenciált.
Miért éri meg digitálisan kezelni a kis összegeket is?
- Gyorsabb kiszolgálás
Nincs pénzváltás, aprópénz keresgélés, így gyorsabb a kiszolgálás a kasszánál. - Kevesebb hiba
Az aprópénz számolásából eredő hibák kiküszöbölhetők. - Jobb ügyfélélmény
A digitális fizetés elérhetősége lojalitást épít – különösen a fiatalabb generáció körében. - Átláthatóság
Könnyebb könyvelés, pontosabb nyilvántartás. - Több tranzakció
Az impulzusvásárlások aránya is nőhet, ha nem akadály a fizetés módja.
Hogyan oldd meg?
Érintésmentes kártyás fizetés
Ma már szinte minden bankkártya NFC-képes, és a legtöbb POS terminál is alkalmas érintéses fizetésre. Az NFC egyébként egy olyan technológia, amely gyors és biztonságos adatcserét tesz lehetővé néhány centiméteren belül. A legtöbb okostelefon és tablet támogatja már, mivel a kis távolság miatt biztonságos anélkül is, hogy például kártyánkat egy terminálba helyeznénk. Ezek a megoldások olyan gyorsak, hogy akár kisboltban, büfében vagy piacon is működnek. Most a fizikai bankkártyákról esett szó, ám nem kizárólag a plasztik kártyát érintjük, hanem egy okos eszközbe (pl. mobil walletbe) digitalizált kártyát is használhatunk.
Mobilfizetés – Google Pay, Apple Pay, banki appok
A Mastercard tanulmánya szerint egyre többen használják okostelefonjukat fizetésre, különösen a 25–44 év közötti korosztályban.
De mi is az a mobilfizetés? Azt jelenti, hogy a felhasználó az okostelefonját használja fizetésre a hagyományos bankkártya helyett. Ehhez a bankkártyát digitálisan „eltárolja” egy mobil tárcában (wallet), például Google Pay-ben vagy Apple Pay-ben. Ezek az alkalmazások lehetővé teszik, hogy a telefon érintésével történjen a fizetés, hasonlóan az érintéses bankkártyákhoz. A szolgáltatás típusa rendszerint az adott eszköz operációs rendszerétől függ, de léteznek más, bankok vagy gyártók által fejlesztett tárcaalkalmazások is, így a választék szélesebb ennél a két ismert opciónál.
Tokenizáció
A tokenizáció, biztosítja, hogy a fizetési adatok ne a valódi bankkártya adatokkal működjenek, hanem egyedi, titkosított „tokenekkel”, így az eszköz használata rendkívül biztonságos.
Viselhető eszközök (wearables)
A viselhető fizetési eszközök – mint az okosórák, fitneszpántok, vagy akár stílusos karkötők – olyan NFC-képes kiegészítők, amelyekre egy társalkalmazáson keresztül másolják át a bankkártya titkosított (tokenizált) adatait. Így maga a társalkalmazás nem teszi lehetővé a hozzáférést bankszámlánkhoz.
A Mastercard adatai alapján Európában havonta több mint 100 ezer új viselhető eszközt regisztrálnak digitális fizetésre, miközben 70 ezer próbálkozás sikertelen, mert a bank vagy elfogadóhely nincs erre felkészülve. Ez fontos kihagyott lehetőség a piaci szereplőknek. Aki időben lép, versenyelőnybe kerül: hiszen a felmérés szerint a felhasználók 75%-a innovatívabbnak tartja azt a bankot vagy vállalkozást, amely biztosítja a viselhető eszközös fizetést.
Automatizált fizetési megoldások
A legtöbb automatánál, például italautomatáknál vagy autómosóknál, van terminál, ezek többnyire érintésmentesen működnek.
Üzleti előnyök és piaci trendek
Az alacsony összegű készpénzes vásárlások kiszolgálásához elengedhetetlen, hogy folyamatosan legyen elég aprópénz a kasszában, amelynek kezelése kifejezetten drága, nem mellesleg nem túl higiénikus. Így, érdemes megfontolni a készpénz mellett a digitális megoldásokat is kiegészítő lehetőségként, bár ez elsőre szintén drágának tűnhet.
Ennek egyik oka lehet az, hogy a szolgáltatók többsége nem kis összegű tranzakciókra szabja árazását. Ezért, amennyiben jelentős az alacsony összegű fizetések aránya a kereskedőnél, érdemes lehet a szolgáltatók ajánlatait áttekinteni és igényeinkre szabott ajánlatot kérni.
Az apró költésekből nagy vásárlói bizalom épülhet. A digitális mikrotranzakciók nem csupán trendet követnek, hanem valós üzleti értéket teremtenek – gyorsabb kiszolgálással, elégedettebb vásárlókkal és hatékonyabb működéssel.
Fotó: Getty Images
További cikkek a témában
Legnépszerűbb
Ezt olvastad már?
Maradj velünk, mert rengeteg érdekes tartalom és praktikus tanács vár még rád, amit könnyedén hasznosíthatsz, hogy vállalkozásod még sikeresebb legyen!