
Mire és hogyan költenek az Y és a Z-generáció tagjai?
A digitális technológia és annak minden velejárója jelentősen felforgatta a vásárlási, fizetési szokásait, a Z-generáció pedig már az influenszerekre is támaszkodik akkor, amikor vásárláson gondolkodik. Mit érdemes tudnod vállalkozóként, hogy egy fontos célcsoport, az Y és a Z-generációnál mik a pénzhasználati szokások? Mutatjuk.
A fogyasztói magatartás jelentős változásainak tanúi lehetünk az elmúlt években, különösen a Y és Z generáció körében. Ezen generációk vásárlási és pénzügyi szokásai jelentősen eltérnek az előzőektől, de egymás között is vannak különbsége. Hozzáállásukat a digitális technológia rohamos fejlődése és a társadalmi változások egyaránt formálta.
Két tűz között
Az 1981 és 1996 között született Y-generáció, vagy „milleniálok” érdekes átmenetet képeznek, hiszen ők még akkor voltak fiatalok, amikor az internet és az online vásárlás, digitális fizetési szokások gyerekcipőben jártak. Mostanra azonban minden megváltozott, ők viszont könnyedén adaptálódtak az új rendszerekhez.
Ők már szívesen használnak digitális pénztárcákat és online banki szolgáltatásokat, alternatív bankokat és termékeiket, köztük megtakarítási lehetőségeket. A váltasztás középpontjában a digitális eszközök nyújtotta kényelem áll, amely átalakítja a tranzakciók módját és ennek révén sok ember lényegesen ritkábban használ készpénzt, mint korábban. A készpénzmentes társadalom azonban nem valódi törekvés náluk sem, sokkal fontosabb számukra a választás szabadsága, a minél többféle fizetési mód lehetősége.
Rendszeresen vásárolnak online, ebben asztali és mobilos platformokat is használnak, jól informáltak.
Tudják, honnan szerezzék be a számukra releváns információkat, sok terméktesztet olvasnak és kritikusan gondolkodnak. Ugyanezt a folyamatot használják online, vagy hagyományos boltokban történő vásárlás előtt is.
Nagyon fontos számukra a személyre szabhatóság, illetve az online tartalmak fogyasztása, illetve ez ezekhez kötött előfizetéses szolgáltatások. Körükben rendkívül népszerű a Netflix, illetve Spotify, de a személyre szabott fizikai termékek is könnyen felkeltik az érdeklődésüket.
Minden terméknél a másik fókuszpont az ár/érték arány számukra. Annak ellenére, hogy készen állnak az élményekre költeni a tárgyi javak helyett, az Y-generáció nagyon tudatosan választ, gyakran vadászik ajánlatokra és kedvezményekre. Ezenfelül, ennek a csoportnak jelentős része előnyben részesíti a fenntarthatóságot, hajlandóak áldozni környezetbarát és etikusan beszerzett termékekbe.
Digitális bennszülöttek
Az 1997 és 2012 között született Z-generáció már valódi digitális bennszülöttnek számít, hiszen ők nem nagyon találkoztak sem sárga csekkel, sem videókazettával. Kis túlzással azt is állíthatjuk, hogy nem ismerték az internet előtti világot.
Számukra a digitális interakciók nem csupán kényelmet, hanem életmódot jelentenek.
Ez a generáció a mobiltelefonokat használja szinte élete minden aspektusához, a vásárlástól és bankolástól kezdve a társasági életig és szórakozásig. Zökkenőmentes mobilélményeket várnak el, és gyorsan elutasítják azokat a platformokat, amelyek nem tudják ezt biztosítani.
Számukra a közösségi média nemcsak kapcsolattartásra szolgál, hanem a vásárláshoz is kiemelt fontosságú eszköz. Jelentősen befolyásolják őket az Instagram, TikTok és Snapchat influenszerek, gyakran a tőlük halottak alapján hoznak vásárlási döntést.
A divattal kapcsolatban már nem ennyire tiszta a kép, ugyanis a Z-generáció körében a fast fashion ugyanúgy mérvadó, mint a fenntarthatósági szempontok és az etikus fogyasztás, sokan hajlandók többet fizetni a kisebb környezeti hatással rendelkező termékekért.
A gazdasági bizonytalanságok árnyékában felnövő Z generáció különösen árérzékeny, vonzzák őket az ajánlatok és promóciók, és a „Vásárolj most, fizess később” ajánlatok is érdekesek számukra.
Emellett nyitottak az új pénzügyi technológiák kipróbálására, sokan ismerik a kriptovaluták használatát, és lelkesednek a rugalmas és modern szolgáltatásokat kínáló pénzügyi platformokért.
Mind a millenniumi, mind a Z generáció tagjai az elsők, akik az új trendeket meglovagolják. Azoknak a vállalkozásoknak, amelyek ezeknek a hatalmas fogyasztói szegmenseknek a figyelmét és hűségét szeretnék megszerezni, figyelembe kell vennie, hogy digitális, fenntartható és értékalapú termékkel közelítsék meg őket.
További cikkek a témában



Legnépszerűbb






Ezt olvastad már?
Maradj velünk, mert rengeteg érdekes tartalom és praktikus tanács vár még rád, amit könnyedén hasznosíthatsz, hogy vállalkozásod még sikeresebb legyen!

