ZöldZóna

Öt tipp arra, hogyan tedd még zöldebbé vállalkozásod  

A fenntarthatóság egyre fontosabb szerepet kap a fogyasztók döntéseiben, ezért célszerű transzparens módon kezelnünk saját vállalkozásunk környezettudatosságát. Ehhez adunk pár…

A fenntarthatóság egyre fontosabb szerepet kap a fogyasztók döntéseiben, ezért célszerű transzparens módon kezelnünk saját vállalkozásunk környezettudatosságát. Ehhez adunk pár tippet! 

 Egyre inkább felértékelődik a környezettudatos magatartás és a fenntarthatóság egy vállalat életében, legyen szó akár több tízezer főt foglalkoztató multinacionális cégről, vagy egy  mikrovállalkozásról. Ráadásul mindez nemcsak a mindennapi működés szempontjából fontos, érdemes „kifelé” is kommunikálni, hiszen a zöld szempontok egyre több fogyasztó számára is kulcsfontosságúnak számítanak.  

Az már az EY fogyasztói attitűdjét is vizsgáló 2021-es Future Consumer Indexéből is kiderült, hogy a klímaváltozás és annak hatásai egyre nyilvánvalóbb a fogyasztók számára. A fenntartható rendszerek létrehozását 20 százalék említette fontos tennivalóként. Elsősorban az Y és a Z generáció számára válik ez a téma egyre fontosabbá és ők hajlandók a leginkább a fogyasztói attitűdjük módosítására. A Z generációsok 35 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a fenntarthatóan működő márkák sokkal vonzóbban számára 

Ma már nemcsak a termékek vagy szolgáltatások minőségében van verseny a cégek között, hanem az értékekben és a társadalmi felelősségvállalásban is.

Mutatunk néhány megoldást és példát arra, hogy miként teheted vállalkozásod vonzóvá a környezettudatos vásárlók számára és milyen szolgáltatásokkal érdemes megjelenni a piacon! 

1. Átláthatóság és őszinteség

A környezettudatos vállalkozások egyik legfontosabb vonzereje az átláthatóság. A fogyasztók ma már nemcsak a végterméket nézik, hanem érdeklődnek a gyártási folyamatok, az alapanyagok eredete, és a vállalat környezetvédelmi politikája iránt is. Az őszinte kommunikáció, amely nyíltan bemutatja a vállalkozás környezetvédelmi erőfeszítéseit és céljait, elnyeri a fogyasztók bizalmát. Erre példa az Ecoalf, egy spanyol ruházati márka, amely újrahasznosított anyagokból készíti termékeit, nyíltan kommunikálja fenntarthatósági törekvéseit és gyártási folyamatait.

Ezzel nemcsak példát mutat, hanem erősíti is márkáját a tudatos fogyasztók körében. 

 2. Környezetbarát termékek és szolgáltatások

A fogyasztók olyan termékeket és szolgáltatásokat keresnek, amelyek minimalizálják a környezetre gyakorolt negatív hatásokat, az ökolábnyomot. Sokan pedig nem tudatosan kutatják ezeket, de érzelmi alapon mégis gyakran döntenek az ilyen termékek mellett a versenytársakkal szemben. A környezetbarát termékek, mint például a biológiailag lebomló csomagolás, az energiatakarékos eszközök, vagy a helyi, fenntartható forrásból származó alapanyagok használata, mind hozzájárulnak a vásárlók elköteleződéséhez. Talán fel sem tűntek, de ennek alapjai tulajdonképpen megvannak, ha kimész a helyi zöldségpiacra, nem kis részt a környékben termett zöldáruval találkozhatsz és sok esetben csomagolás nélküli termékekre tehetsz szert, amit saját kosaradban vihetsz haza.  

De a szemlélet adaptálható akár az iparra is: a Lush, egy brit kozmetikai márka, amely környezetbarát és állatkísérlet-mentes termékeket kínál újratölthető és csomagolásmentes formában, ami ma már szinte alap a környezettudatos vásárlók számára. A Lush ezzel az egyedi megoldással trendet teremtett, és népszerű lett a nem feltétlenül környezettudatos vevők körében is. 

 3. Társadalmi felelősségvállalás és közösségi kezdeményezések

A vállalkozások, amelyek aktívan részt vesznek közösségi és környezetvédelmi kezdeményezésekben, különösen vonzóak a vásárlók számára. Természetesen nem feltétlen kell, hogy egy vállalkozás ilyet kezdeményezzen, csatlakozhat nagyobb kezdeményezésekhez is ezzel energiát és időt spórolva.

Ráadásul több emberhez eljuthat ilyen módon. 

Ezek a vállalkozások nemcsak termékeket vagy szolgáltatásokat kínálnak, hanem hozzájárulnak a helyi közösségek fejlődéséhez és a környezetvédelemhez. Ráadásul a fogyasztók hajlandóak többet fizetni olyan vállalatok termékeiért, amelyek társadalmi és környezeti értékeket is zászlajukra tűznek.  

Ráadásul ez is olyan, amit kicsiben is el lehet kezdeni: ha például vállalkozásoddal élére állsz egy-egy szemétszedési akciónak, vagy épp ti kezdeményeztek ilyet, máris sokat tettél a brandépítés terén, ráadásul a közösségszervező munka mindig társadalmi haszonnal is jár.  

De példaértékűek lehetnek azok a nagyvállalatok is, amelyek aktívan támogatják a környezetvédelmi szervezeteket, és arra ösztönzik vásárlóikat, hogy hosszú távon gondolkodjanak termékeik használatáról. 

 4. Kulcskérdés a csomagolás 

A csomagolás és logisztika fenntarthatóvá tétele szintén fontos tényező a környezettudatos vállalkozások számára. A fogyasztók értékelik, ha egy cég minimalizálja a hulladékot, újrahasznosítható vagy biológiailag lebomló csomagolást használ – vagy nem is használ egyáltalán csomagolást – és törekszik a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére a szállítás során.

Ezzel nemcsak a környezetet lehet kímélni, hanem megkülönbözteti magunkat a versenytársainktól.  

 5. Ügyfélszolgálat és edukáció

A környezettudatos vállalkozásoknak nemcsak termékeket és szolgáltatásokat kell kínálniuk, hanem edukációs szerepet is kell vállalniuk. Az ügyfélszolgálatnak és a marketingkommunikációnak segítenie kell a vásárlókat abban, hogy megértsék a fenntartható termékek és szolgáltatások előnyeit. Az edukáció növelheti a vásárlói lojalitást, és hosszú távon a vállalat fenntarthatósági törekvéseinek elkötelezett támogatóit nevelheti ki. Erre példa az Ecover, egy környezetbarát tisztítószereket gyártó vállalat, amely nemcsak termékeit reklámozza, hanem aktívan tájékoztatja a fogyasztókat a környezetbarát életmód előnyeiről és módjairól, ezzel segítve őket a tudatosabb döntések meghozatalában. 

Borítókép: Getty Images

 

 

 

Tetszett a cikk?

További cikkek a témában

ZöldZóna Felmérés: mennyire zöld a magyar bankszektor?  A globális fenntarthatósági törekvések központi eleme a pénzügyi szekt...
ZöldZóna Környezeti fenntarthatóság: versenyelőny a zöld mű... Az éghajlatváltozás, a környezetvédelem és a társadalmi felelősségváll...
ZöldZóna „A változások étellel is kezdődhetnek” A fenntarthatóság nem csupán egy elvont cél, hanem konkrét, mérhető ha...

Legnépszerűbb

videó ZöldZóna videó Szerelem első szempillantásra: innovatív technológ... Szigethy Anna szempilla stylist azon vállalkozók csoportját erősíti, a...
ZöldZóna Így készülj a 2024-es évre, ha ügyvéd vagy közjegy... Az új év az ügyvédek és a közjegyzők számára mindig egy viszonylag nyu...
ZöldZóna Vízvezeték-szerelők januárja: fagyos rendszerek, s... Januárban a vízvezeték-szerelőket számos kihívás és feladat várhatja, ...
ZöldZóna Éves olajcsere: érdemes digitálisan is készülni az... Ahogy egyre kevesebb nap van hátra 2023-ból, úgy keresi fel egyre több...
ZöldZóna Szállást adsz ki? Ezek a kihívások várhatnak rád j... Az év első hónapja nyugalmasabb időszak minden vállalkozás számára, ig...
ZöldZóna Üdvözlünk a Vállalkozónában, ahol vállalkozói sike... Örömmel jelentjük be, hogy az elmúlt időszakban számos fejlesztést val...
A Vállalkozóna tartalmai a Mastercard® támogatásával jöttek létre