ZöldZóna

Öt tipp arra, hogyan tedd még zöldebbé vállalkozásod  

A fenntarthatóság egyre fontosabb szerepet kap a fogyasztók döntéseiben, ezért célszerű transzparens módon kezelnünk saját vállalkozásunk környezettudatosságát. Ehhez adunk pár tippet! 

 Egyre inkább felértékelődik a környezettudatos magatartás és a fenntarthatóság egy vállalat életében, legyen szó akár több tízezer főt foglalkoztató multinacionális cégről, vagy egy  mikrovállalkozásról. Ráadásul mindez nemcsak a mindennapi működés szempontjából fontos, érdemes „kifelé” is kommunikálni, hiszen a zöld szempontok egyre több fogyasztó számára is kulcsfontosságúnak számítanak.  

Az már az EY fogyasztói attitűdjét is vizsgáló 2021-es Future Consumer Indexéből is kiderült, hogy a klímaváltozás és annak hatásai egyre nyilvánvalóbb a fogyasztók számára. A fenntartható rendszerek létrehozását 20 százalék említette fontos tennivalóként. Elsősorban az Y és a Z generáció számára válik ez a téma egyre fontosabbá és ők hajlandók a leginkább a fogyasztói attitűdjük módosítására. A Z generációsok 35 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a fenntarthatóan működő márkák sokkal vonzóbban számára 

Ma már nemcsak a termékek vagy szolgáltatások minőségében van verseny a cégek között, hanem az értékekben és a társadalmi felelősségvállalásban is.

Mutatunk néhány megoldást és példát arra, hogy miként teheted vállalkozásod vonzóvá a környezettudatos vásárlók számára és milyen szolgáltatásokkal érdemes megjelenni a piacon! 

1. Átláthatóság és őszinteség

A környezettudatos vállalkozások egyik legfontosabb vonzereje az átláthatóság. A fogyasztók ma már nemcsak a végterméket nézik, hanem érdeklődnek a gyártási folyamatok, az alapanyagok eredete, és a vállalat környezetvédelmi politikája iránt is. Az őszinte kommunikáció, amely nyíltan bemutatja a vállalkozás környezetvédelmi erőfeszítéseit és céljait, elnyeri a fogyasztók bizalmát. Erre példa az Ecoalf, egy spanyol ruházati márka, amely újrahasznosított anyagokból készíti termékeit, nyíltan kommunikálja fenntarthatósági törekvéseit és gyártási folyamatait.

Ezzel nemcsak példát mutat, hanem erősíti is márkáját a tudatos fogyasztók körében. 

 2. Környezetbarát termékek és szolgáltatások

A fogyasztók olyan termékeket és szolgáltatásokat keresnek, amelyek minimalizálják a környezetre gyakorolt negatív hatásokat, az ökolábnyomot. Sokan pedig nem tudatosan kutatják ezeket, de érzelmi alapon mégis gyakran döntenek az ilyen termékek mellett a versenytársakkal szemben. A környezetbarát termékek, mint például a biológiailag lebomló csomagolás, az energiatakarékos eszközök, vagy a helyi, fenntartható forrásból származó alapanyagok használata, mind hozzájárulnak a vásárlók elköteleződéséhez. Talán fel sem tűntek, de ennek alapjai tulajdonképpen megvannak, ha kimész a helyi zöldségpiacra, nem kis részt a környékben termett zöldáruval találkozhatsz és sok esetben csomagolás nélküli termékekre tehetsz szert, amit saját kosaradban vihetsz haza.  

De a szemlélet adaptálható akár az iparra is: a Lush, egy brit kozmetikai márka, amely környezetbarát és állatkísérlet-mentes termékeket kínál újratölthető és csomagolásmentes formában, ami ma már szinte alap a környezettudatos vásárlók számára. A Lush ezzel az egyedi megoldással trendet teremtett, és népszerű lett a nem feltétlenül környezettudatos vevők körében is. 

 3. Társadalmi felelősségvállalás és közösségi kezdeményezések

A vállalkozások, amelyek aktívan részt vesznek közösségi és környezetvédelmi kezdeményezésekben, különösen vonzóak a vásárlók számára. Természetesen nem feltétlen kell, hogy egy vállalkozás ilyet kezdeményezzen, csatlakozhat nagyobb kezdeményezésekhez is ezzel energiát és időt spórolva.

Ráadásul több emberhez eljuthat ilyen módon. 

Ezek a vállalkozások nemcsak termékeket vagy szolgáltatásokat kínálnak, hanem hozzájárulnak a helyi közösségek fejlődéséhez és a környezetvédelemhez. Ráadásul a fogyasztók hajlandóak többet fizetni olyan vállalatok termékeiért, amelyek társadalmi és környezeti értékeket is zászlajukra tűznek.  

Ráadásul ez is olyan, amit kicsiben is el lehet kezdeni: ha például vállalkozásoddal élére állsz egy-egy szemétszedési akciónak, vagy épp ti kezdeményeztek ilyet, máris sokat tettél a brandépítés terén, ráadásul a közösségszervező munka mindig társadalmi haszonnal is jár.  

De példaértékűek lehetnek azok a nagyvállalatok is, amelyek aktívan támogatják a környezetvédelmi szervezeteket, és arra ösztönzik vásárlóikat, hogy hosszú távon gondolkodjanak termékeik használatáról. 

 4. Kulcskérdés a csomagolás 

A csomagolás és logisztika fenntarthatóvá tétele szintén fontos tényező a környezettudatos vállalkozások számára. A fogyasztók értékelik, ha egy cég minimalizálja a hulladékot, újrahasznosítható vagy biológiailag lebomló csomagolást használ – vagy nem is használ egyáltalán csomagolást – és törekszik a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére a szállítás során.

Ezzel nemcsak a környezetet lehet kímélni, hanem megkülönbözteti magunkat a versenytársainktól.  

 5. Ügyfélszolgálat és edukáció

A környezettudatos vállalkozásoknak nemcsak termékeket és szolgáltatásokat kell kínálniuk, hanem edukációs szerepet is kell vállalniuk. Az ügyfélszolgálatnak és a marketingkommunikációnak segítenie kell a vásárlókat abban, hogy megértsék a fenntartható termékek és szolgáltatások előnyeit. Az edukáció növelheti a vásárlói lojalitást, és hosszú távon a vállalat fenntarthatósági törekvéseinek elkötelezett támogatóit nevelheti ki. Erre példa az Ecover, egy környezetbarát tisztítószereket gyártó vállalat, amely nemcsak termékeit reklámozza, hanem aktívan tájékoztatja a fogyasztókat a környezetbarát életmód előnyeiről és módjairól, ezzel segítve őket a tudatosabb döntések meghozatalában. 

Borítókép: Getty Images

 

 

 

Tetszett a cikk?

További cikkek a témában

ZöldZóna Felmérés: mennyire zöld a magyar bankszektor?  A globális fenntarthatósági törekvések központi eleme a pénzügyi szekt...
ZöldZóna Környezeti fenntarthatóság: versenyelőny a zöld működés? ... Az éghajlatváltozás, a környezetvédelem és a társadalmi felelősségváll...
ZöldZóna „A változások étellel is kezdődhetnek” A fenntarthatóság nem csupán egy elvont cél, hanem konkrét, mérhető ha...

Legnépszerűbb

Vállalkozz okosan Üdvözlünk a Vállalkozónában, ahol vállalkozói siker útját eg... Örömmel jelentjük be, hogy az elmúlt időszakban számos fejlesztést val...
Ügyvéd, könyvelő, adószakértő Így készülj a 2024-es évre, ha ügyvéd vagy közjegyző vagy!... Az új év az ügyvédek és a közjegyzők számára mindig egy viszonylag nyu...
Egyéni szolgáltatók Vízvezeték-szerelők januárja: fagyos rendszerek, sürgős beav... Januárban a vízvezeték-szerelőket számos kihívás és feladat várhatja, ...
Egyéni szolgáltatók Éves olajcsere: érdemes digitálisan is készülni az utolsó ro... Ahogy egyre kevesebb nap van hátra 2023-ból, úgy keresi fel egyre több...
Falusi szálláshely Szállást adsz ki? Ezek a kihívások várhatnak rád januárban... Az év első hónapja nyugalmasabb időszak minden vállalkozás számára, ig...
Vállalkozz okosan Üdvözlünk a Vállalkozónában, ahol vállalkozói siker útját eg... Örömmel jelentjük be, hogy az elmúlt időszakban számos fejlesztést val...

Ezt olvastad már?

Maradj velünk, mert rengeteg érdekes tartalom és praktikus tanács vár még rád, amit könnyedén hasznosíthatsz, hogy vállalkozásod még sikeresebb legyen! 

Tudtad, mi a különbség az Y és a Z generáció pénzköltési szokásai között?
Szeretnéd tudni, mikor érdemes bővítened a válallkozásod?
Vállalkozz okosan Mire és hogyan költenek az Y és a Z-generáció tagjai?   ... A digitális technológia és annak minden velejárója jelentősen felforgatta a...
Vállalkozz okosan Mikor jött el az ideális időpont a vállalkozásod bővítésére?... A vállalkozás bővítése jelentős mérföldkő, de nagy teher is lehet minden vá...
Érdekel további tartalom! Nem kérem az ajánlást
A Vállalkozóna tartalmai a Mastercard® támogatásával jöttek létre