Ki ne szeretne utazni, világot látni, távoli – vagy épp közeli – helyeket felfedezni, esetleg csak beülni egy jó étterembe? De belegondoltál már abba, hogy egy hotel, vendéglátóhely mekkora ökológiai lábnyomot hagy maga után? Tudtad, hogy épp a turizmus az az ágazat, ahol talán a legkézenfekvőbb kiküszöbölni egy sor olyan gyakorlatot, amelyek komoly környezeti terhelést jelentenek? Ha érdekel, hogy egy szennyező iparág miként tud megtisztulni, olvass tovább!
Az ökotudatos gondolkodás és az erre épülő rutinok a hétköznapok szintjén mind elterjedtebbek: egy kis odafigyeléssel a minimálisra csökkenthető a műanyag termékek, egyszer használatos cikkek vásárlása. Egyszerű praktikákkal szinte teljesen csomagolóanyag-mentessé tehetjük életünket. De e jó gyakorlatok követése egyéni szinten sokszor még ma is nehézségekbe ütközik. Például, ha szálláshely-szolgáltatást veszünk igénybe, vagy ha beülünk egy étterembe. Jó hír ugyanakkor, hogy egyre több vendéglátóipari szolgáltató áll át olyan üzleti modellre, amelyben prioritást élvez a környezettudatosság és cél a zéró hulladékkibocsátás. Őket támogatja Zero Wate Europe által támogatott Mission Zero Academy (MiZA), amely létrehozta Zero Waste Business (ZWB) tanúsítványt.
A minősítést jelenleg olyan éttermek, vendéglátóhelyek, hotelek érdemelhetik ki, amelyek elkötelezettek a körkörös gazdasági modell mellett: vállalják, hogy minél környezetkímélőbb és fenntarthatóbb megoldásokat alkalmaznak a hulladékcsökkentés és -gazdálkodás terén, mindezek mellett pedig előmozdítják a körforgásos gazdaság gyakorlatát helyi szinten is. A program még az elején jár, későbbi stádiumban irodák, rendezvényszervezők és élelmiszerboltok is pályázhatnak a tanúsítványra.
A tanúsítványt a ZWE Zero Waste Methodology irányelvei alapján nyerhetik el a vállalkozások. A fő pontok a következők:
- Bizalom és hitelesség:
A vállalkozás legyen a hulladékmentes működés éllovasa és ezt mutassa is be. - Megfelelés:
A bevált tanúsítási modellekkel sikerül teljesíteni, akár meg is haladni a nemzeti és uniós követelményeket. - Ár-érték arány:
Idő és költségek megtakarítása egy hatékony erőforrás- és hulladékgazdálkodási megoldással. - Környezet- és egészségvédelem:
A szennyezés és a kibocsátás hatékony csökkentése. - Zéróhulladék-szakértelem:
Tájékoztatás nyújtása a zero waste-ről online források és helyi, személyes útmutatás révén. - Vásárlói elégedettség:
A vásárlók egyre inkább környezettudatosak. A vállalkozás törekedjen az ügyfelek elégedettségének fokozására a körforgásos gazdaságon és a hulladékmentesség megvalósításán keresztül.
A ZWB-tanúsítvány megszerzése – bár célkitűzésnek sem utolsó – valójában „csak” egy folyamat fontos állomása, hiszen a programban résztvevő kkv-k egymással együttműködve keresik a megoldásokat a keletkező hulladék mennyiségének csökkentésére, illetve a körkörös értékláncok bevezetésére, terjesztésére.
Ha érdekel a téma és szeretnél többet tudni arról, miként érhető el a zéró hulladékkibocsátás, válogass kedvedre a ZöldZóna egyéb edukatív és izgalmas, a mikro-, illetve kis- és középvállalkozásoknak szóló fenntarthatósági cikkei között!
Képforrás: Getty Images
További cikkek a témában
Legnépszerűbb
Pop up
Maradj velünk, mert rengeteg érdekes tartalom vár rád! Olvastál már például arról, mi a különbség az Y és a Z generáció pénzköltési szokásai között?