ZöldZóna

Ne vegyél újat, inkább használd újra!

Ha már feltetted magadnak a kérdést, hogy minek kidobni azt az ásványvizes palackot, amit akár újra is tölthetsz, már jó úton jársz. Hiszen nem csupán akkor kíméled a környezeted, ha nem éred be az újrahasznosított termékek iránti igénnyel, hanem akkor is, ha amikor csak teheted, többször használatos termékekre váltasz. De a történet akkor válik igazán érdekessé, ha ezt az igényt sikerül „társadalmasítani” is, vagyis széles körben, az ipari, gazdasági szereplők szintjén is népszerűvé, sőt, alapvetéssé tenni.

Jó hír, hogy újrahasználat „kicsiben”, tehát az egyének szintjén is létezik. Amióta világ a világ, mindig is egyfajta alapvetés volt. Ezt a szemléletet a második világháború után kibontakozó műanyag-eufória és azzal együtt az egyszer használatos termékek elterjedése, no meg az erre épülő könnyűipar és a fogyasztás rohamos növekedése feledtette el velünk – szerencsére nem örökre, „csak” néhány évtizedre.

Sok kicsi sokra megy

Azt, hogy a „sok kicsi sokra megy” elve a gyakorlatban mit is jelent, épp a modern társadalmak egyszer használatos termékektől való függése és azok környezeti hatásai tették egyértelművé. Hiszen ezalatt a néhány évtized alatt annyi nejlonzacskót, flakont, törlőkendőt, PET-palackot és csomagolóanyagot állítottunk elő, majd néhány percnyi használat után dobtunk el, hogy ma már összegyűjtendő és újrahasznosítandó hulladékban fuldoklik a bolygó. Ideje tehát visszatérni a gyökerekhez, amit ma már egyre több gazdasági vállalkozás is felismer. Az út ugyanakkor még hosszú, a legfontosabb szerep a döntéshozókra hárul, akik a szabályrendszer alakításával, a már létező jógyakorlatok jogrendbe való átültetésével rengeteget tehetnek egy tisztább, zöldebb, élhetőbb bolygóért.

Újrahasználat, nem csak kicsiben

Ebből a felismerésből hozták létre a természeti környezetünkért felelősséget érző vállalkozások a #HasználdÚjra (#WeChooseReuse) mozgalmat. E cégek üzleti modelljeinek középpontjában már jó ideje az áll, hogy ahol csak tudnak, újrahasználható termékeket választanak, és mindig azokat helyezik előtérbe az egyszer használatosakkal szemben. A mozgalom azonban nem áll meg itt, hiszen nyílt levelet fogalmaztak meg a nemzeti és európai szintű döntéshozók felé azt szorgalmazva, hogy ők is lépjenek a tettek mezejére, döntéseikkel teremtsenek lehetőséget az újrahasználatra és újratöltésre alapuló üzleti modellek felvirágoztatására.

Ehhez nélkülözhetetlen az ambiciózus újrahasználati célok rögzítése és ezek elérésének ösztönzése szabványokkal, jogszabályokkal, figyelemfelkeltéssel, és nem utolsó sorban olyan közbeszerzési szabályozás elfogadásával, amely az újrahasználaton alapuló szolgáltatásokat és termékeket helyezi előtérbe valamennyi intézményi, nyilvános és szponzorált rendezvényen és létesítményben.

Globális társasjáték

A megfogalmazott célkitűzésekből is látszik, hogy az újrahasználat kiterjesztése nem várathat magára, és valójában egy óriási, globális méretű társasjátékról van szó, amelynek sikeréhez mindenki, így az egyéneken túl az üzleti vállalkozások és a kormányok is kellenek. A másik jó hír pedig, hogy már közösségi szinten sem kell nulláról kezdeni, hiszen újratöltésre szakosodó üzleti modellből és gyakorlatból szép számmal akad Európa-szerte.

Vegyünk néhány példát:

  • Kávézók ezrei kínálnak és fogadnak el újrahasználható kávéspoharakat útközbeni fogyasztáshoz.
  • Elterjedtek az újrahasználható, betétdíjas poharak a fesztiválokon, tömegrendezvényeken.
  • Egyre több helyen látni ételkiszállítási szolgáltatásokhoz újrahasználható ételhordókat.
  • Európa-szerte egyre elterjedtebbek a vizespalack-utántöltő pontok.
  • Belgiumban és Olaszországban központosított mosodai szolgáltatás indult a napköziben és háztartásokban a szövetpelenkák tisztítására.
  • Több országban is elterjedtek az ömlesztett értékesítési modellt követő, tehát csomagolóanyagot nem használó üzletek.
  • Egy litvániai kiskereskedelmi lánc utántöltős testápolási és otthoni mosási termékeket kínál – közvetlenül a fogyasztó saját edényébe. Van egy Zero Waste részlegük a csomagolásmentes és hulladékmentes termékek számára (pl.: menstruációs kelyhek, üvegedényekben lévő fogkrém).
  • Ökológiai tisztítószerek kiadására szolgáló automatizált folyadéktöltő állomások százai találhatók az Egyesült Királyságban és Írországban, továbbá megjelentek már Belgiumban, Szlovéniában és Hollandiában is.

A célkitűzés nagy, és közösségi akarat nélkül nem fog menni, de jó gyakorlatokkal te is példát mutathatsz akár a családodban, akár a munkahelyeden! Kicsiben is egyszerű elkezdeni a fenntarthatóbb, zöld életmódot, de ha inspirációra lenne szükséged, mi szívesen adunk további tippeket. Kattints és válogass kedvedre a ZöldZóna egyéb edukatív és izgalmas, a mikro-, illetve kis- és középvállalkozásoknak szóló fenntarthatósági cikkei között!

Képforrás: Getty Images

Tetszett a cikk?

További cikkek a témában

ZöldZóna Felmérés: mennyire zöld a magyar bankszektor?  A globális fenntarthatósági törekvések központi eleme a pénzügyi szekt...
ZöldZóna Öt tipp arra, hogyan tedd még zöldebbé vállalkozásod  ... A fenntarthatóság egyre fontosabb szerepet kap a fogyasztók döntéseibe...
ZöldZóna Környezeti fenntarthatóság: versenyelőny a zöld működés? ... Az éghajlatváltozás, a környezetvédelem és a társadalmi felelősségváll...

Legnépszerűbb

Vállalkozz okosan Üdvözlünk a Vállalkozónában, ahol vállalkozói siker útját eg... Örömmel jelentjük be, hogy az elmúlt időszakban számos fejlesztést val...
Ügyvéd, könyvelő, adószakértő Így készülj a 2024-es évre, ha ügyvéd vagy közjegyző vagy!... Az új év az ügyvédek és a közjegyzők számára mindig egy viszonylag nyu...
Egyéni szolgáltatók Vízvezeték-szerelők januárja: fagyos rendszerek, sürgős beav... Januárban a vízvezeték-szerelőket számos kihívás és feladat várhatja, ...
Egyéni szolgáltatók Éves olajcsere: érdemes digitálisan is készülni az utolsó ro... Ahogy egyre kevesebb nap van hátra 2023-ból, úgy keresi fel egyre több...
Falusi szálláshely Szállást adsz ki? Ezek a kihívások várhatnak rád januárban... Az év első hónapja nyugalmasabb időszak minden vállalkozás számára, ig...
Vállalkozz okosan Üdvözlünk a Vállalkozónában, ahol vállalkozói siker útját eg... Örömmel jelentjük be, hogy az elmúlt időszakban számos fejlesztést val...

Ezt olvastad már?

Maradj velünk, mert rengeteg érdekes tartalom és praktikus tanács vár még rád, amit könnyedén hasznosíthatsz, hogy vállalkozásod még sikeresebb legyen! 

Tudtad, mi a különbség az Y és a Z generáció pénzköltési szokásai között?
Szeretnéd tudni, mikor érdemes bővítened a válallkozásod?
Vállalkozz okosan Mire és hogyan költenek az Y és a Z-generáció tagjai?   ... A digitális technológia és annak minden velejárója jelentősen felforgatta a...
Vállalkozz okosan Mikor jött el az ideális időpont a vállalkozásod bővítésére?... A vállalkozás bővítése jelentős mérföldkő, de nagy teher is lehet minden vá...
Érdekel további tartalom! Nem kérem az ajánlást
A Vállalkozóna tartalmai a Mastercard® támogatásával jöttek létre